Astrowoordenboek: M

Begint met Bevat Exacte woord

Term Omschrijving
Maanmaand De gemiddelde tijd tussen een nieuwe of volle maan. Een maanmaand is gelijk aan 29 dagen, 12 uur en 44 minuten. Dit wordt ook de synodische maand genoemd.
Maansverduistering Een fenomeen dat zich voordoet wanneer de Maan zich in de schaduw van de Aarde bevindt. Een gedeeltelijke maansverduistering gebeurt wanneer de Maan zich in de penumbra of bijschaduw van de Aarde bevindt. Bij een totale maansverduistering gaat de maan in de umbra of kernschaduw van de Aarde.
MACHO's Acroniem voor Massieve Compact Halo Objecten, veronderstelde donkere massieve objecten die onze melkweg omringen
Magellaanse wolk Twee kleine, onregelmatige sterrenstelsels die men net buiten ons eigen melkwegstelsel bevinden. De Magellaanse wolken zijn zichtbaar aan de hemel in de zuidelijke hemisfeer. two small, irregular galaxies found just outside our own Milky Way galaxy. The Magellanic clouds are visible in the skies of the southern hemisphere.
Magma Erg hete, vloeibare rots. Magma wordt gebruikt om gesmolten steen te beschrijven onder en bovenop het oppervlak van een planeet en is een meer algemene term dan lava. Magma kan vaste minerale kristallen bevatten die niet gesmolten zijn.
Magnetisch veld Een krachtveld dat gegenereerd wordt door elektrische stromen. Het gemiddelde grootschalige magnetisch veld van de Zon, zoals dat van de Aarde, heeft een noord en zuidpool die met elkaar zijn verbonden door magnetische veldlijnen.
Magnetische pool Een van de twe gebieden in een magneet waar het magnetisch veld het sterkste is.
Magnetische veldlijnen Denkbeeldige die de kracht en richting aangeven van een magnetisch veld. De lijn en de pijl geven de richting aan van het veld. De lijnen worden dichter bij elkaar getekend wanneer het veld sterker is. Geladen deeltjes bewegen vrij rond langsheen magnetische veldlijnen maar worden tegengehouden doro de magnetische kracht om langs veldlijnen te bewegen.
Magnetometer Een instrument om verstoringen in het Aardmagnetisch veld te meten
Magnetosfeer Het gebied rond een planeet welke door het magnetisch veld wordt beïnvloed. De grens van dit veld wordt bepaald door de zonnewind.
Magnitude Een eenheid die gebruikt word om de helderheid van bepaalde objecten te meten. De volle maan heeft een magnitude van -11 (erg helder), Venus -2 (helder). Deepsky objecten zijn veel zwakker en hebben een magnitude hoger dan 0.
Mare Latijnse woord voor zee. Galileio dacht dat de donkere gebieden op de Maan gebieden waren van water, ook al bevat de Maan haast geen water toch wordt de term nog steeds toegepast op de basalt gevulde impactbassins. Deze gebieden zijn duidelijk te herkennen voor een waarnemer vanaf de Aarde.
Massa Een meeteenheid van de totale hoeveelheid materiaal er in een lichaam zit, bepaald door de traagheidseigenschappen van het lichaam of de zwaartekrachtinvloed op andere lichamen.
Materie Een woord dat gebruikt wordt om alles te omschrijven dat massa bevat.
Megaton Een explosieve kracht gelijk aan een miljoen ton TNT. De energie die vrijkomt in de explosie van een megaton TNT is gelijk aan 4.2 x 1022 ergs.

Woorden toevoegen