Astrowoordenboek: Alles

Term Omschrijving
Aards Een term dat gebruikt wordt om alles te beschrijven dat afkomstig is van de planeet Aarde
Absolute magnitude Een schaal voor het meten van de actuele helderheid van een hemelobject zonder rekening te houden met de afstand van het object. De absolute magnitude meet hoe helder een object zou zijn wanneer het zich op een afstand van exact 10 parsec (zo'n 33 lichtjaar) van de Aarde zou bevinden. Op deze schaal heeft de zon een absolute magnitude van +4.8 hebben terwijl de visuele magnitude -26.7 is aangezien deze zo dicht staat.
Absoluut nulpunt De temperatuur waarop de beweging van alle atomen en moleculen stopt en er geen warme meer afgegeven wordt. Het absolute nulpunt wordt bereikt op 0 graden Kelvin of -273.16 graden Celsius.
Accretie Een proces waarbij deeltjes aan elkaar beginnen te kleven om grotere lichamen te vormen. Bijvoorbeeld: planetesimalen die planeten vormen.
Achondriet Een steenachtige meteoriet die planetair materiaal bevat.
Acretieschijf Platte schijf van gas en stof die een juist ontstane ster, zwart gat of een ander massief object omgeeft.
AE Astronomische Eenheid
Alpha Centauri Dit is de ster die zich het dichtst bij ons zonnestelsel begeeft.
andromedastelsel Het dichtste sterrenstelsel ten opzichte van onze melkweg. Het sterrenstelsel beweegt volgens de Hubble-constante naar ons toe en zal binnen enkele miljoenen jaren tegen ons melkwegstelsel botsen.
Angstrom Afgekort als Å. Een eenheid met een lengte gelijk aan 10 tot de -8ste cm (een honderste van een miljoenste van een centimeter). Een Angstrom is de rangschikking van de grootte van een atoom.
Antimaterie Materie dat deeltjes bevat met ladingen die het tegengestelde zijn van gewone materie. In antimaterie hebben protonen een negatieve lading terwijl elektronen een positieve lading hebben.
Apastron Het punt van de grootste scheiding tussen twee sterren zoals in een binair sterrensysteem.
Aphelium Het punt in de baan waar een planeet het verst verwijdert is van de zon.
Apoapsis Het punt in de baan die het verst verwijdert is van de planeet.
Apparatuur De grootte van de opening doorheen licht gaat in een optisch instrument zoals een camera of telescoop. Een hogere waarde geeft een kleine opening aan, een lagere waarde een grotere opening.

De kleine landingscapsule van de Russische ruimtesonde Venera 8 begeeft zich in de atmosfeer van de planeet Venus. De dichte atmosfeer van Venus remde het ruimtetuig af waarna dit met behulp van een parachute een zachte landing maakte op het oppervlak van Venus. Na 50 minuten en 11 seconden bezweek Venera 8 lander door de hoge temperatuur en luchtdruk op Venus en verloor men radiocontact.

M24 is geen echt deep-sky object maar eerder een stellaire verdichting in de Melkweg. Dit object is terug te vinden in het sterrenbeeld Sagittarius. M24 is in werkelijkheid een deel…