LauncherOne
Foto: Virgin Orbit/AP

LauncherOne is een zogeheten 'air-launched' raket die ontwikkeld werd door het ruimtevaartbedrijf Virgin Orbit. In tegenstelling tot andere draagraketten wordt de LauncherOne raket niet gelanceerd vanop een lanceerbasis maar wel vanonder de vleugel van een aangepaste Boeing 747 dat de raket eerst tot op een hoogte brengt van ongeveer elf kilometer. LauncherOne werd speciaal ontworpen om kleine satellieten zoals 'cubesats' met een maximaal gewicht van 500 kilogram in een lage baan om de aarde te brengen. De LauncherOne raket werd in mei 2020 voor het eerst gelanceerd en zal in de toekomst vanop verschillende locaties op aarde in de lucht gebracht worden. Leer alles over de verschillende lanceringen van de commerciële LauncherOne raket van het ruimtevaartbedrijf Virgin Orbit dankzij dit handig overzicht!

Lanceeroverzicht LauncherOne

• STORK-3
  • ADLET-1
LauncherOne ?

Foto's: Virgin Orbit

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.Oprichter & beheerder van Belgium in Space.Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

Dit gebeurde vandaag in 1984

De Amerikaanse astronoom Edward L. G. Bowell ontdekt op de Anderson Mesa Station sterrenwacht in de Amerikaanse staat Arizona een planetoïde die later naar de bekende Canadese astronoom Clarence Chant wordt genoemd. Chant wordt ook wel de vader van de Canadese sterrenkunde genoemd aangezien hij optische sterrenkunde introduceerde aan de University of Toronto en een van de bezielers was van het bekende David Dunlap Observatory. De planetoïde 3315 Chant draait in een baan om de Zon tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter.