Astrowoordenboek: B

Begint met Bevat Exacte woord

Term Omschrijving
Baan De weg die een hemelobject volgt
Balkspiraalstelsel Spiraalstelsel met een kern die in een soort balk uitloopt; de spiraalarmen waaieren uit vanaf de uiteinden van de balk.
Bar Een meeteenheid van druk. 1 bar staat gelijk aan 0.987 atmosfeer, 1.02 kg/cm2, 100 kilopascal en 14.5lbs/inch2.
Barycenter Het centrum van massa van een systeem van objecten. Bijvoorbeeld het centrum van massa van het zonnestelsel.
Basalt Een algemene term voor donkergekleurd stollingsgesteente samengesteld uit mineralen die relatief rijk zijn aan ijzer en magnesium.
Bedekkingsveranderlijke Eclipserende dubbelster
Big Bang-theorie Theorie over de oorsprong van het heelal die zegt dat het heelal ontstond vanuit een enorm dichte massa die ontplofte en het universum vormde.
Bijzon Heldere plek aan de hemel op 22° van de zon, dit ontstaat door ijskristallen in de lucht die het licht weerkaatsen
Binaire sterren Een systeem van twee sterren die rond een gemeenschappelijk zwaartekrachtcentrum draaien.
Binnenplaneet Een planeet dat zich tussen de Aarde en de Zon bevindt. Venus en Mercurius zijn de enige twee binnenplaneten binnen ons zonnestelsel.
Blauwverschuiving Een verschuiving in de lijnen van het spectrum van een object naar het blauwe einde. Blauwverschuiving indiceert dat een object zich naar de waarnemer toe beweegt. Hoe groter de blauwverschuiving hoe sneller het object beweegt.
Blokglobulen Dichte massa's stof die uiteindelijk ineenstorten en sterren vormen.
BOINC BOINC staat voor Berkeley Open Infrastructure for Network Computing waarbij uw computer kan ingezet worden voor diverse wetenschappelijke projecten bij te staan in het verwerken van hun resultaten.
Bolide Een exploderende meteoor
Bolvormige sterrenhoop Een sterrenhoop met miljoenen sterren dicht op elkaar gepakt waardoor ze als het ware een 'bol' vormen.

Woorden toevoegen

Woordenboek ontwikkeld door Spacepage - versie 2.5

Dit gebeurde vandaag in 1970

Vanop de Jiuquan lanceerbasis wordt de eerste Chinese satelliet, genaamd Dong Fang Hong I, succesvol in een baan om de Aarde gebracht. Hierdoor werd China op dat moment het vijfde land ter wereld, na de Sovjet-Unie, de Verenigde Staten, Frankrijk en Japan, dat op eigen kracht een satelliet in de ruimte kon brengen. Deze eerste Chinese satelliet had een gewicht van 173 kilogram en werd ontwikkeld om satelliettechnologie uit te testen alsook om de atmosfeer te onderzoeken. Op 14 mei 1970 stopte de satelliet met het uitzenden van signalen.

M63, ook gekend als NGC 5055, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden) en draagt ook de naam 'Zonnebloemsterrenstelsel' (Sunflowergalaxy' in het Engels). Dit sterrenstelsel maakt wellicht…