Astrowoordenboek: B

Term Omschrijving
Baan De weg die een hemelobject volgt
Balkspiraalstelsel Spiraalstelsel met een kern die in een soort balk uitloopt; de spiraalarmen waaieren uit vanaf de uiteinden van de balk.
Bar Een meeteenheid van druk. 1 bar staat gelijk aan 0.987 atmosfeer, 1.02 kg/cm2, 100 kilopascal en 14.5lbs/inch2.
Barycenter Het centrum van massa van een systeem van objecten. Bijvoorbeeld het centrum van massa van het zonnestelsel.
Basalt Een algemene term voor donkergekleurd stollingsgesteente samengesteld uit mineralen die relatief rijk zijn aan ijzer en magnesium.
Bedekkingsveranderlijke Eclipserende dubbelster
Big Bang-theorie Theorie over de oorsprong van het heelal die zegt dat het heelal ontstond vanuit een enorm dichte massa die ontplofte en het universum vormde.
Bijzon Heldere plek aan de hemel op 22° van de zon, dit ontstaat door ijskristallen in de lucht die het licht weerkaatsen
Binaire sterren Een systeem van twee sterren die rond een gemeenschappelijk zwaartekrachtcentrum draaien.
Binnenplaneet Een planeet dat zich tussen de Aarde en de Zon bevindt. Venus en Mercurius zijn de enige twee binnenplaneten binnen ons zonnestelsel.
Blauwverschuiving Een verschuiving in de lijnen van het spectrum van een object naar het blauwe einde. Blauwverschuiving indiceert dat een object zich naar de waarnemer toe beweegt. Hoe groter de blauwverschuiving hoe sneller het object beweegt.
Blokglobulen Dichte massa's stof die uiteindelijk ineenstorten en sterren vormen.
BOINC BOINC staat voor Berkeley Open Infrastructure for Network Computing waarbij uw computer kan ingezet worden voor diverse wetenschappelijke projecten bij te staan in het verwerken van hun resultaten.
Bolide Een exploderende meteoor
Bolvormige sterrenhoop Een sterrenhoop met miljoenen sterren dicht op elkaar gepakt waardoor ze als het ware een 'bol' vormen.

Dit gebeurde vandaag in 1988

Israël brengt zijn eerste satelliet op eigen kracht in de ruimte en wordt hierdoor de achtste natie dat vrachten in de ruimte kan brengen. De Ofeq 1 satelliet is een spionagesatelliet en wordt met behulp van een Shavit raket tot in een lage baan om de Aarde gebracht.

NGC 4214 is een onregelmatig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden) van magnitude 9.6. Het deep-sky object is 13 miljoen lichtjaar van ons verwijderd en is zowel helderder alsook…