Astrowoordenboek: S

Begint met Bevat Exacte woord

Term Omschrijving
Satelliet We onderscheiden 2 soorten: kunstsatelliet of kunstmaan en de natuurlijke satelliet of maan. Het is een klein object dat rond een groter object draait
Scheidend vermogen Mogelijkheid van een telescoop om 2 dicht bijeen staande objecten afzonderlijk te zien.
Scheiding Bij dubbelsterren: Afstand tussen de hoofdster en de begeleider.
Schemering Periode waarbij de zon een hoogte heeft hoger dan -18°.
Schijf Het oppervlak van de zon (zonneschijf) of ander hemelobject geprojecteerd tegen de hemel.
Schijnbare helderheid Helderheid van een ster (of ander object aan de hemel) zoals die gezien wordt vanaf de aarde.
Schilster Ster die massa verliest in een schil eromheen
Seeing Maat voor de bestendigheid van de atmosfeer. Bij een slechte seeing is de lucht niet transparant genoeg om zwakkere objecten goed te zien
Seyfertgalaxie Groot spiraalstelsel met een heldere kern, gekenmerkt door een ongewone, vaak geweldige kernactiviteit.
Sidirische periode Tijd, met betrekking tot de sterren die een planeet of maan nodig heeft om een rotatie of revolutie rond de hoofdcomponent te maken
Silicaat Een steen of mineraal waarvan de structuur gedomineerd wordt door silicium en zuurstofatomen.
Solstitium Tijdstip waarop de zon haar hoogste noordelijke of zuidelijke declinatie bereikt.
Spacepage Spacepage is een website vol informatie over astronomie ruimtevaart en gerelateerde onderwerpen.
Spectograaf Instrument dat het licht van een hemellichaam breekt in zijn samenstellende kleuren om geanalyseerd te worden
Spectraallijn Een lijn in het spectrum door de uitstraling of absorptie van elektromagnetische straling op een bepaalde golflengte. Spectraallijnen resulteren van veranderingen in de energie van een atoom of molecule. Verschillende atomen of moleculen kunnen geïdentificeerd worden door hun unieke opeenvolging van spectraallijnen die ermee verbonden zijn.

Woorden toevoegen