Astrowoordenboek: T

Term Omschrijving
Tektiet glas van aardse oorsprong, en zijn genoemd naar het Griekse woord tektos wat gesmolten betekent.
Telescoop Een instrument dat grote hoeveelheden licht verzameld van een verafgelegen object en de zichtbaarheud vergroot voor het blote oog. Telescopen kunnen ook objecten vergroten die relatief dicht bij de Aarde staan.
Terminator Schaduwgrens tussen het verlichte en het donkere gedeelte van een hemellichaam
Thermonucleaire fusie De combinatie van atoomkernen op hoge temperaturen om meerdere massieve kernen te vormen met de gelijktijdige vrijgave van energie. Thermonucleaire fusie is de krachtbron van de kern van de zon.
Transit De passage van een hemelobject langsheen de meridiaan van een waarnemer; alsook de passage van een hemellichaam langsheen de schijf van een groter hemellichaam.
Troposfeer De lagere gebieden van een planetaire atmosfeer waar convectie het gas gemengd houd en een gestage verhoging van de temperatuur met de diepte. De meeste wolken bevinden zich in de troposfeer.

De Amerikaanse piloot William "Pete" Knight bereikt met het X-15 raketvlieg een hoogte van 85,5 kilometer. Het 15,4 meter lange X-15 raketvliegtuig werd gebouwd door de twee bedrijven North American Aviation en Reaction Motors en was een van de belangrijkste experimentele vliegtuigen van NASA en de Amerikaanse luchtmacht. De X-15 werd onder de vleugel van een B-52-bommenwerper tot op grote hoogte gebracht en vandaar gelanceerd. Foto: NASA