Astrowoordenboek: H

Term Omschrijving
Halfgrote as Een helft van de langste afmeting van een ellips.
Halo Een hemelverschijnsel dat ontstaat wanneer het licht van de zon op ijskristallen in de lucht weerkaatst wordt en een cirkel vormt rond de zon. Ook rond de maan kan een Halo zich vormen.
Helderheid Magnitude
Heliakische opgang Eerste zichtbare opkomst van een ster aan de ochtendhemel
Heliocentrisch Beeld van het zonnestelsel waarin de zon het middelpunt is waar de planeten rond draaien (tegengestelde van geocentrisch)
Heliopauze het punt waar de zonnewind het interstellair medium of zonnewind van andere sterren ontmoet.
Heliosfeer De ruimte tussen de grenzen van de heliopauze die de zon en het zonnestelsel bevat.
Helium Het tweede lichtste en tweede overvloedigste element. De typische heliumatoom bestaat uit een kern van twee protonen en twee neutronen die omgeven worden door twee elektronen. Helium werd ontdekt voor het eerst ontdekt in onze zon. De zon bestaat uit zo'n 25% helium.
Hemelequator Het kruispunt van het vlak van de Aarde met dat van de hemel.
Hemelevenaar Het kruispunt van het vlak van de Aarde met dat van de hemel.
Hemelgewelf Denkbeeldige sfeer die de aarde omhult waarop de sterren, sterrenstelsels en andere hemellichamen allemaal schijnen te liggen.
Hemelpool De noordelijke en zuidelijke hemelpool zijn punten op het hemelgewelf waar de rotatie-as van de Aarde kruist met het hemelgewelf.
Hemisfeer Een helft van het gemelgewelf dat is opgesplitst in twee helften door ofwel de horizon, de hemelevenaar of de ecliptica.
Herfst equinox Het punt aan de hemel waar de zon de hemelevenaar kruist van noord naar zuid. De tijd wanneer de zon op de herfst equinox is markeert de eerste dag van de herfst. Dit is meestal rond 21 september elk jaar.
Hertz Afgekort als Hz. Een eenheid van frequentie gelijk aan een cyclus per seconde. Een kHz = 1000 Hz. Een MHz = 106 (een miljoen) Hz. Een GHz = 109 Hz.

Dit gebeurde vandaag in 1935