Astrowoordenboek: W

Term Omschrijving
Waterstof Het lichtste en meest aanwezige element. Een waterstofatoom bestaat uit een proton en een elektron. Een waterstofkern is een enkele proton. Waterstof bevat zo'n 75 procent van de zon en slechts een zeer kleine fractie van de Aarde. Waterstof is de bouwstenen voor het universum. Sterren vormen zich ook in massieve wolken van waterstof.
Wet van Hubble Roodverschuiving van verre sterrenstelsels neemt toe in verhouding tot hun afstand tot ons
Wit licht visueel licht dat alle kleuren bevat en alle visuele golflengtes.
Witte dwerg Het kleine maar hete zwakke restant dat overblijft wanneer een rode reus zijn buitenste lagen verliest als een planetaire nevel.
Wolf-Rayet sterren zijn hete, blauwe reuzen. Ze zijn extreem turbulent en hebben een temperatuur van 50,000 graden Kelvin en hoger

Dit gebeurde vandaag in 1994

Het eerste fragment van de komeet Shoemaker-Levy 9 slaat met een snelheid van 60 kilometer per seconde in op de planeet Jupiter. De botsing tussen Jupiter en het eerste fragment van deze uit elkaar gevallen komeet was de eerste botsing tussen twee hemellichamen die ooit rechtstreeks is waargenomen.

M40, ook wel Winnecke 4 genoemd, is een dubbelster in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer) van magnitude 9. Dit systeem is een optisch dubbelsysteem waarvan de componenten 51" uit…