Astrowoordenboek: W

Term Omschrijving
Waterstof Het lichtste en meest aanwezige element. Een waterstofatoom bestaat uit een proton en een elektron. Een waterstofkern is een enkele proton. Waterstof bevat zo'n 75 procent van de zon en slechts een zeer kleine fractie van de Aarde. Waterstof is de bouwstenen voor het universum. Sterren vormen zich ook in massieve wolken van waterstof.
Wet van Hubble Roodverschuiving van verre sterrenstelsels neemt toe in verhouding tot hun afstand tot ons
Wit licht visueel licht dat alle kleuren bevat en alle visuele golflengtes.
Witte dwerg Het kleine maar hete zwakke restant dat overblijft wanneer een rode reus zijn buitenste lagen verliest als een planetaire nevel.
Wolf-Rayet sterren zijn hete, blauwe reuzen. Ze zijn extreem turbulent en hebben een temperatuur van 50,000 graden Kelvin en hoger

De Britse astronoom, wiens ouders uit België kwamen, Philibert Jacques Melotte komt te overlijden. Hij ontdekte in 1908 een maan rond de gasplaneet Jupiter die in 1975 de naam 'Pasiphae' kreeg. Philibert Jacques Melotte ontdekte in 1909 ook de kleine planetoïde 676 Melitta en stelde in 1915 een cataloog samen met daarin 245 deep-sky objecten. In 1909 ontving Melotte de Jackson-Gwilt Medal uit handen van de Royal Astronomical Society.

M11 is een van de rijkste en compactste open sterrenhopen die de Melkweg rijk is. In het totaal zou deze cluster, die zich in het sterrenbeeld Scutum (Schild) bevindt, meer…