Astrowoordenboek: Q

Begint met Bevat Exacte woord

Term Omschrijving
Quasar Stellair object of radiobron, waarvan het spectrum een duidelijke roodverschuiving vertoont. Men denkt dat het de actieve kern is van heel verre sterrenstelsels. Wordt ook wel QSO genoemd.

Woorden toevoegen

Woordenboek ontwikkeld door Spacepage - versie 2.5

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt met behulp van een Proton-K draagraket de Russische ruimtesonde Mars 2 gelanceerd. Na een geslaagde reis naar de 'rode planeet' kwam Mars 2 op 27 november 1971 aan bij de planeet Mars. Op diezelfde dag nog werd een kleine lander losgemaakt van de Mars 2 ruimtesonde waarna de lander begon aan zijn afdaling naar het Marsoppervlak. De kleine lander maakte uiteindelijk een harde landing waarna er geen signalen meer werden ontvangen. Dit was de eerste keer dat een door mensen vervaardigd voorwerp het oppervlak van de planeet Mars bereikte.

NGC 5128 is het beroemde lensvormige sterrenstelsel in het sterrenbeeld Centaurus (Centaur). Dit sterrenbeeld is gelegen aan de zuidelijke hemelkoepel. Vanaf de breedte van de Benelux is alleen het noordelijk…