Astrowoordenboek: F

Term Omschrijving
Faculae Heldere vlekken die zichtbaar zijn op het oppervlak van de zon of fotosfeer.
Fase Variërend deel van de maan of een planeet veroorzaakt door de relatieve locaties van het object
Filament Een strand van koel gas dat zich over de fotosfeer strekt door magnetische velden. Ze tekenen zich donker af op de zonneschijf.
foton Een kleine hoeveelheid elektromagnetische energie. Korte golflengte (hoge frequentie) fotonen dragen meer energie dan korte golflengte (lage frequentie) fotonen.
Fotosfeer Is het zichtbare oppervlak van de zon of ster.
Frequentie Het aantal herhalingen per eenheidstijd van de oscillaties van een elektromagnetische golf (of andere golf). Hoe hoger de golf, hoe groter de energie van de straling en hoe kleiner de golflengte. frequentie wordt gemeten in Hertz.
Fusie Een proces waarbij kernen zo snel botsen met elkaar zodat ze samenkleven en samen een groot deel van energie uitstralen. In het centrum van vele sterren fuseert waterstof om helium te vormen. Fusie is zo krachtig dat het de enorme massa van de ster ondersteunt tegen inklappen en verhit de ster zo sterk zodat het gloeit zoals de zon die we dagdagelijks zien.

Groot-Brittanië brengt op eigen kracht de Prospero satelliet in de ruimte en wordt hierdoor het zesde land ter wereld dat op eigen kracht een vracht in de ruimte kan brengen. De Prospero satelliet had een gewicht van 66 kilogram en werd vanop de Woomera lanceerbasis in AustralIë in de ruimte gebracht met behulp van een Black Arrow raket. Tot 1973 werd deze satelliet gebruikt om het effect van de ruimte te onderzoeken op communicatiesatellieten.

M29, ook gekend als NGC 6913, is een open sterrenhoop gelegen in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Indien deze sterrenhoop niet in ons sterrenstelsel zou liggen, zou hij een stuk spectaculairder…