Astrowoordenboek: F

Term Omschrijving
Faculae Heldere vlekken die zichtbaar zijn op het oppervlak van de zon of fotosfeer.
Fase Variërend deel van de maan of een planeet veroorzaakt door de relatieve locaties van het object
Filament Een strand van koel gas dat zich over de fotosfeer strekt door magnetische velden. Ze tekenen zich donker af op de zonneschijf.
foton Een kleine hoeveelheid elektromagnetische energie. Korte golflengte (hoge frequentie) fotonen dragen meer energie dan korte golflengte (lage frequentie) fotonen.
Fotosfeer Is het zichtbare oppervlak van de zon of ster.
Frequentie Het aantal herhalingen per eenheidstijd van de oscillaties van een elektromagnetische golf (of andere golf). Hoe hoger de golf, hoe groter de energie van de straling en hoe kleiner de golflengte. frequentie wordt gemeten in Hertz.
Fusie Een proces waarbij kernen zo snel botsen met elkaar zodat ze samenkleven en samen een groot deel van energie uitstralen. In het centrum van vele sterren fuseert waterstof om helium te vormen. Fusie is zo krachtig dat het de enorme massa van de ster ondersteunt tegen inklappen en verhit de ster zo sterk zodat het gloeit zoals de zon die we dagdagelijks zien.

Dit gebeurde vandaag in 1970