Astrowoordenboek: D

Term Omschrijving
Declinatie Hoekafstand van een hemellichaam ten opzichte van het noorden of ten zuiden van de hemelequator
Dichtheid De hoeveelheid materie binnen een gegeven volume. De dichtheid wordt gemeten in gram per kubieke centimeter (of kilogram per liter). De dichtheid van water is 1, ijzer is 7.9 en lood is 11.3.
Dierenriem De 12 sterrenbeelden bekend van de horoscoop
Donker-adaptie Proces waardoor het menselijk oog zijn gevoeligheid verhoogt bij weinig of geen verlichting
Donkere materie Een term dat gebruikt wordt om matterie te beschrijven in het universum dat niet gezien kan worden maar wel kan gedetecteerd worden door de zwaartekrachteffecten op andere hemellichamen.
Donkere nevel Erg dichte en compacte nevel waar geen licht door kan dringen maar door achterliggende sterren de nevel doen opvallen ten opzichte van de achtergrond.
Doppler effect De visuele verandering in golflengte van geluid of licht dat uitgestraald wordt door een object in relatie met de positie van een waarnemer. Een object dat de waarnemer nadert zal een kortere golflengte (blauw) hebben terwijl een object die zich van de waarnemer weg beweegt (rood) een langere golflengte zal hebben. Het Doppler effect kan gebruikt worden om de snelheid en richting van een object te bepalen.
DSLR Dit is de afkorting voor een digitale spiegelreflexcamera
Dubbel asteroïde Twee asteroïden die rond elkaar draaien en bij elkaar gehouden worden door de zwaartekracht tussen beide. Dit wordt ook een binaire asteroïde genoemd.
Dubbelster 2 sterren verbonden door wederzijdse gravitatie en roterend rond een gemeenschappelijk zwaartepunt, in tegenstelling tot de toevallige positie van 2 sterren zoals ze gezien worden vanaf de Aarde.
Dwergster Is een type ster zoals onze zon die op de hoofdreeks ligt

Groot-Brittanië brengt op eigen kracht de Prospero satelliet in de ruimte en wordt hierdoor het zesde land ter wereld dat op eigen kracht een vracht in de ruimte kan brengen. De Prospero satelliet had een gewicht van 66 kilogram en werd vanop de Woomera lanceerbasis in AustralIë in de ruimte gebracht met behulp van een Black Arrow raket. Tot 1973 werd deze satelliet gebruikt om het effect van de ruimte te onderzoeken op communicatiesatellieten.

M29, ook gekend als NGC 6913, is een open sterrenhoop gelegen in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Indien deze sterrenhoop niet in ons sterrenstelsel zou liggen, zou hij een stuk spectaculairder…