Astrowoordenboek: D

Term Omschrijving
Declinatie Hoekafstand van een hemellichaam ten opzichte van het noorden of ten zuiden van de hemelequator
Dichtheid De hoeveelheid materie binnen een gegeven volume. De dichtheid wordt gemeten in gram per kubieke centimeter (of kilogram per liter). De dichtheid van water is 1, ijzer is 7.9 en lood is 11.3.
Dierenriem De 12 sterrenbeelden bekend van de horoscoop
Donker-adaptie Proces waardoor het menselijk oog zijn gevoeligheid verhoogt bij weinig of geen verlichting
Donkere materie Een term dat gebruikt wordt om matterie te beschrijven in het universum dat niet gezien kan worden maar wel kan gedetecteerd worden door de zwaartekrachteffecten op andere hemellichamen.
Donkere nevel Erg dichte en compacte nevel waar geen licht door kan dringen maar door achterliggende sterren de nevel doen opvallen ten opzichte van de achtergrond.
Doppler effect De visuele verandering in golflengte van geluid of licht dat uitgestraald wordt door een object in relatie met de positie van een waarnemer. Een object dat de waarnemer nadert zal een kortere golflengte (blauw) hebben terwijl een object die zich van de waarnemer weg beweegt (rood) een langere golflengte zal hebben. Het Doppler effect kan gebruikt worden om de snelheid en richting van een object te bepalen.
DSLR Dit is de afkorting voor een digitale spiegelreflexcamera
Dubbel asteroïde Twee asteroïden die rond elkaar draaien en bij elkaar gehouden worden door de zwaartekracht tussen beide. Dit wordt ook een binaire asteroïde genoemd.
Dubbelster 2 sterren verbonden door wederzijdse gravitatie en roterend rond een gemeenschappelijk zwaartepunt, in tegenstelling tot de toevallige positie van 2 sterren zoals ze gezien worden vanaf de Aarde.
Dwergster Is een type ster zoals onze zon die op de hoofdreeks ligt

Dit gebeurde vandaag in 1988

Israël brengt zijn eerste satelliet op eigen kracht in de ruimte en wordt hierdoor de achtste natie dat vrachten in de ruimte kan brengen. De Ofeq 1 satelliet is een spionagesatelliet en wordt met behulp van een Shavit raket tot in een lage baan om de Aarde gebracht.

NGC 4214 is een onregelmatig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden) van magnitude 9.6. Het deep-sky object is 13 miljoen lichtjaar van ons verwijderd en is zowel helderder alsook…