Astrowoordenboek: Z

Term Omschrijving
Zenit Denkbeeldig punt aan het hemelgewelf recht boven ons.
Zichtbaar licht Golflengtes van elektromagnetische straling die zichtbaar zijn voor het blote oog.
Zodiak Zie Dierenriem
Zoeker Kleine telescoop dat bevestigd zit op een telescoop waarmee je hemellichamen lokaliseert
Zonnecyclus De cyclus van de zon duurt ongeveer 11 jaar, elke 11 jaar is er een maximum aan zonneactiviteit om dan af te zwakken tot het zonneminimum waarbij de 11 jarige cyclus afgesloten wordt en een ompoling plaatsvindt.
Zonnefilter Filter die het zonlicht dempt zodat we de zon veilig kunnen bekijken door de telescoop.
Zonnestelsel Omvat onze zon met alles erbij (planeten manen, planetoïden enz...)
Zonnevlam Een snelle vrijgave van energie van een specifiek gebied op de zon in de vorm van elektromagnetische straling, energetische deeltjes en massabewegingen.
Zonnevlek Hooggemagnetiseerde donkere vlek op het zonneoppervlak, koeler dan het gebied eromheen
Zonnewende De periode van het jaar wanner de zon het verst noord of zuid bevindt aan de hemelevenaar. Dit markeert het begin van het zomer en winterseizoen.
Zonnewind Een vloed van deeltjes die van de zon afkomstig zijn en in het zonnestelsel worden gestuurd.
Zonsverduistering Een fenomeen dat zich voordoet wanneer de Aarde zich in de schaduw van de Maan beweegt. Een totale zonsverduistering doet zich voor wanneer de Maan voldoende dichtbij is om de Zon volledig te bedekken. Een ringvormige zonsverduistering doet zich voor wanneer de Maan verder van de Aarde bevindt en de zonneschijf niet volledig kan bedekken en zorgt voor een ringvorm tijdens de maximale verduistering.
Zwaartekracht Een fysische kracht van de natuur dat twee lichamen elkaar doet aantrekken.
Zwaartekrachtlens Een concentratie van materie zoals een sterrenstelsel of cluster van sterrenstelsels dat lichtstralen buigt van een achtergrondobject. Zwaartekrachtlenzen resulteren in een vergroot beekd van verafgelegen objecten.
Zwart gat Massief object dat zo dicht is dat er geen licht of andere straling uit kan ontsnappen.

De Duitse astronoom Heinrich Wilhelm Matthias Olbers ontdekt de planetoïde 4 Vesta. Dit is de op twee na grootste planetoïde in de hoofdring tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter en is tussen de 468 en 530 kilometer in diameter. Haar grootte en haar ongewoon heldere oppervlak maken van Vesta ook de helderste planetoïde. De vorm van Vesta is ongeveer bolvorming en het oppervlak en het oppervlak wordt gekenmerkt door een enorme krater met een diameter van 460 kilometer op de zuidpool. Foto: NASA