Astrowoordenboek: X

Term Omschrijving
X-stralen Elektromagnetische straling van een erg korte golflengte en erg hoge energie. X-stralen hebben kortere golflengtes dan ultraviolet licht maar langere golflengtes dan kosmische straling. Aangezien X-stralen geabsorbeerd worden door de atmosfeer wordt dit voornamelijk bestudeerd vanuit de ruimte.

De Engelse astronoom Jeremiah Horrocks beschrijft vanuit zijn huis in Much Hoole in Engeland als eerste de observatie van een Venusovergang. Tijdens een Venusovergang schuift de planeet Venus, vanaf de Aarde gezien, voor de Zon langs. Dit verschijnsel kunnen we enkel zien bij binnenplaneten en is voor astronomen van groot belang aangezien zij hiermee de omvang van het zonnestelsel kon bepalen.

M69 is één van de kleinere en armere bolvormige sterrenhopen die uitmaken van onze Melkweg. De bolhoop staat op een afstand van ongeveer 29 700 lichtjaar en heeft een werkelijke…