Astrowoordenboek: P

Begint met Bevat Exacte woord

Term Omschrijving
Pallasiet Een steen-ijzer meteoriet waarin olivijnkristallen omgeven zijn door een netwerk van ijzer-nikkel metaal.
Parallax De verandering in positie van twee objecten bekeken vanuit verschillende locaties.
Parallax Schijnbare verandering in de positie van een dichtbije ster als gevolg van de baanbeweging van de aarde rond de zon
Parhelium Zie bijzon
Parsec Afstandseenheid gelijk aan 3,26 lichtjaar. Dit is de afstand waarop een ster een parallax van 1 boogseconde heeft.
Penumbra Buitenste deel van de schaduw bij een eclips; het is ook het lichtere gebied rond het centrum van een zonnevlek.
Periapsis Het punt in de baan dat het dichtst tot de baan van de planeet bevindt.
Perihelium Het punt in de baan van de Maan of andere satelliet welke zich het dichtst tot de Aarde bevindt.
Planeet Een planeet is een hemellichaam binnen het zonnestelsel dat aan volgende voorwaarden voldoet: Het object draait in een baan rond de zon; Heeft voldoende massa zodat het een hydrostatische bijna ronde vorm krijgt; Heeft in de omgeving van haar baan andere objecten van de kaart geveegd
Planetaire nevel Omhulsel van gas, uitgestoten door een ster in de laatste fasen van haar leven. Deze dankt zijn naam aan haar ronde uiterlijk
Planetensimalen Samenballingen van gruis en ijs, met afmetingen van een paar honderd meter tot enkele tientallen kilometer; een deel ervan klontert onder invloed van de zwaartekracht samen tot planeten; de rest wordt planetoïden en kometen.
Planetoïde Asteroïde of kleine planeet. Enkele bekende soorten zijn: de Trojanen, aarddichte planetoïden en de planetoïdengordel of de hoofdgordel.
Plasma Plasma bestaat uit gas dat verhit is tot een voldoende hopge temperatuur waardoor de atomen ioniseren. De eigenschappen van het gas worden bepaald door de elektromagnetische krachten onder ionen en elektronen welke in resulteert in een verschillend soort gedrag. Het meeste materiaal in het universum bestaat onder de vorm van plasma.
Precessie Trage periodieke schommeling van de as van de aarde, veroorzaakt door de aantrekkingskracht van de zon en de maan.
Proton Een positief geladen elementair deeltje. Een proton is 1836 maal zwaarder dan een elektron.

Woorden toevoegen