Astrowoordenboek: V

Begint met Bevat Exacte woord

Term Omschrijving
Vallende ster Dit zijn meteoren of oplichtende streep aan de hemel die veroorzaakt wordt door een klein object uit de ruimte die in aanraking komt met de Aardse atmosfeer en sublimeert.
Van Allen gordel Stralingszones van geladen deeltjes die de Aarde omgeeft. De vorm van de Van Allen gordel wordt bepaald door het magnetisch veld van de Aarde.
Variabele ster Ster waarvan de helderheid schijnt te veranderen, met perioden die variëren van minuten tot jaren
Veranderlijke ster Ster waarvan de helderheid schijnt te veranderen, met perioden die variëren van minuten tot jaren
Verduistering De bedekking van een hemellichaam door een ander
Virgo cluster Een gigantische cluster van meer dan 2000 sterrenstelsels dat zich huishoud in het sterrenbeeld Virgo. De cluster is op zo'n 60 miljoen lichtjaar van de Aarde verwijderd.
Visuele magnitude Helderheid van een hemellichaam, gezien met het blote oog.
Visuele magnitude De visuele magnitude van een object aan de hemel zoals een waarnemer het op Aarde ziet. Heldere objecten hebben een lage visuele magnitude, zwakke objecten hebben een hogere magnitude.
Voetpunt De kruising van magnetische lussen met de fotosfeer.
Vrije elektron Een elektron dat zich heeft vrijgemaakt van de atoomkern en daarbij dus niet gebonden is aan een atoom.
Vuurbol Een extreem heldere meteoor, vanaf magnitude -4 en helderder