Astrowoordenboek: K

Term Omschrijving
Katadioptische telescoop Telescoop die zowel spiegels als lenzen gebruikt om een beeld te vormen.
Kelvin Een temperatuurschaal gebruikt in de wetenschap zoals astronomie om extreem koude temperaturen te meten. Kelvin is ongeveer hetzelfde als Celsius behalve dat het vriespunt van water, 0 graden celsius, gelijk is aan 273 graden Kelvin. het absolute nulpunt, de koudst gekende temperatuur, is nul graden Kelvin of -273.16 graden Celsius.
Kern De positief geladen kern van een atoom, bestaande uit protonen en neutronen (behalve bij waterstof), waarrond elektronen draaien.
keV Duizend elektronvolt
Kilometer Afgekort km. 1 km = 1000 meter
Kiloparsec Een afstand gelijk aan 1000 parsec.
Kirkwood gaten Gebieden in de asteroïdenhoofdgordel waar weinig tot geen asteroïden gevonden worden. Ze worden genoemd naar de wetenschappers die ze voor het eerst opmerkte.
KMW De Kleine Magellaanse wolk
Komeet Het is een relatief klein object dat voornamelijk uit stof, keien en ijs bestaat. Deze draaien in een langgerekte elliptische baan om de zon. Wanneer ze dichter bij de zon komen worden ze veel helderder en kunnen we ze eenvoudig waarnemen.
Koolstofhoudende chondriet Een primitieve soort chondriet met bewijs van nevelachtige processen.
Kosmische straling Atoomkernen (meestal protonen) die waargenomen worden en de Aardse atmosfeer binnendringen met een erg hoge energetische waarde.
Kosmologie Een tak in de wetenschap dat zich bezighoud met de studie van de oorsprong, structuur en natuur van het universum.
Krater Een bolvormige depressie gevormd door de inslag van een asteroïde of planetoïde of meteoroide. Dit is ook de depressie rond de opening van een vulkaan.
Kuipergordel Een grote ring van ijsachtige, primitieve objecten buiten de baan van Neptunus. Kuipergordelobjecten zijn de restanten van materiaal waaruit het zonnestelsel is gevormd. Sommige astronomen geloven dat Pluto en Charon Kuipergordelobjecten zijn.

Dit gebeurde vandaag in 1938