Astrowoordenboek: I

Term Omschrijving
Ijzermeteoriet Een meteoriet welke samengesteld is uit ijzer, gemixed met een kleinere hoeveelheid nikkel.
Impact Een botsing tussen twee planetaire lichamen. Wanneer het ene lichaam kleiner is dan het andere (zoals een meteoroide dat inslaat op de Aarde) kan een krater zich vormen op het grotere lichaam.
Inclinatie Een maat van de schuine stand van het orbitaal vlak van een planeet ten opzichte van dat van de Aarde.
Inclinatie-as Is de hoek van de planeetas die licht schuin staat ten opzichte van de baan van de planeet. Aangezien op Aarde, en ook op andere planeten, dit het geval is kennen wij seizoenen.
Infrarood Het deel van het spectrum met golflengten die iets langer zijn dan het roodste zichtbare licht. Infrarood wordt afgekort als "IR"
Interplanetair magnetisch veld Afgekort als IMF. Het magnetisch veld dat meegedragen wordt met de zonnewind.
Interstellair medium Het gas en stof dat bestaat tussen open ruimte tussen de sterren.
Ion Een atoom dat elektronen verliest of wint en hierdoor elektrisch geladen wordt.
Ionisatie Het proces waarbij ionen geproduceerd worden. Gebeurt vaak wanneer atomen of elektronen botsen of bij interactie met elektromagnetische straling.
Ionosfeer Het gebied van de bovenste laag van de Aardse atmosfeer dat een klein percentage van vrije elektronen en ionen bevat die geproduceerd worden door foto-ionisatie van de constituenten van de atmosfeer door ultraviolette straling van de zon. De ionosfeer beïnvloed radiogolven lager dan 30MHz. In de Aardse atmosfeer begint de ionosfeer op een hoogte van 25mijl en strekt zich uit tot de 250 mijl.
Isotoop Een of meerdere atomen die hetzelfde aantal protonen heeft in de kern maar een verschillend aantal neutronen en daardoor dus ook een andere massa hebben.
ISS Het Internationaal ruimtestation