Astrowoordenboek: U

Term Omschrijving
Uittreepupil Is het beeld dat het oculair van de inttreepupil vormt.
Ultraviolet Het deel van het spectrum met golflengten die iets korter zijn dan het blauwste zichtbare licht. Afgekort als UV
Umbra Donkere binnenste deel van de schaduw van een eclips, of het centrale deel van een zonnevlek.
Universele tijd Afgekort als UTC of UT. Is ook gekend als de Greenwich Mean Time of GMT. De universele tijd wordt door astronomen als standaard tijdmeting gebruikt.
Uurhoek Telescoop gebaseerd coördinaatsysteem die de hoek aanduid in het equatoriaal vlak van de meridiaan tot het vlak dat het hemellichaam bevat en de noordelijke en zuidelijke hemelpolen.

Lancering van het Amerikaanse ruimteveer Columbia (STS-52) met aan boord vier Amerikaanse astronauten en ondermeer de Laser Geodynamic Satellite II (LAGEOS 2) satelliet. Tijdens deze missie werden ook tal van wetenschappelijke experimenten uitgevoerd met behulp van de U.S. Microgravity Payload-1 (USMP-1). Foto: NASA