Nieuwe NASA-missie moet raadsel van zonnestormen oplossen

woensdag, 01 april 2020 19:43

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft bekend gemaakt dat ze een nieuwe missie heeft geselecteerd waarmee men meer inzicht wil krijgen in hoe de energierijke deeltjesstraling van de zon ontstaat. Het Sun Radio Interferometer Space Experiment (SunRISE) staat onder leiding van de University of Michigan en bestaat uit zes kleine satellieten die in de ruimte samen een virtuele radiotelescoop gaan vormen. De lancering van deze nieuwe ambitieuze NASA-s missie is voorzien voor 2023.

NASA at Home Hot!

dinsdag, 31 maart 2020 20:12

Nu heel wat mensen over de hele wereld verplicht thuis zitten of niet meer kunnen gaan werken als gevolg van het coronavirus (COVID 19) heeft de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA een nieuwe website gelanceerd waarmee je van thuis uit alles kan leren over de verkenning van de ruimte. Zo biedt de nieuwe website 'NASA at Home' voor iedereen iets waardoor deze moeilijke periode iets dragelijker wordt voor wie geïnteresseerd is in ruimtevaart en sterrenkunde. Alvast veel lees- en kijkplezier met 'NASA et Home'!

SpaceX gaat NASA's Gateway ruimtestation bevoorraden

zaterdag, 28 maart 2020 16:57

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft het ruimtevaartbedrijf SpaceX geselecteerd om in de toekomst het Amerikaanse Gateway ruimtestation te bevoorraden. Zo zal SpaceX een nieuwe versie ontwikkelen en bouwen van het Dragon ruimtevaartuig dat vandaag de dag het internationale ruimtestation ISS regelmatig voorziet van bevoorrading en experimenten. Het kleine Gateway ruimtestation moet in een baan om de maan gebracht worden en is een belangrijk onderdeel van NASA's Artemis ruimteprogramma waarmee het terug mensen naar de maan wil brengen.

OneWeb brengt 34 satellieten in de ruimte

zondag, 22 maart 2020 07:30

Op zaterdag 21 maart 2020 heeft een Russische Sojoez raket met succes 34 satellieten in de ruimte gebracht voor het commerciële satellietbedrijf OneWeb. De Sojoez raket vertrok omstreeks 19u06 Belgische tijd vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan en zette de 34 internetsatellieten 3 uur en 45 minuten later succesvol uit in een lage baan om de aarde. Net als het Starlink project van SpaceX wil ook OneWeb een netwerk van honderden satellieten rond de aarde uitbouwen die iedereen op aarde moeten voorzien van breedband internet.

Coronavirus treft ook ruimtevaart en sterrenkunde (UPDATE) Hot!

vrijdag, 20 maart 2020 00:17

De uitbraak van het coronavirus (COVID-19) treft ook de ruimtevaart, de ruimtevaartindustrie, enkele belangrijke gerelateerde evenementen en sterrenkundig onderzoek. Zo heeft de wereldwijde verspreiding van dit virus er toe geleidt dat tal van belangrijke evenementen werden geannuleerd en dat werknemers van ruimtevaartorganisaties aan thuiswerken moeten doen. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste maatregelen die men neemt op vlak van ruimtevaart en sterrenkundig onderzoek zodat dit virus zich niet verder kan verspreiden.

Apollo 15 astronaut Al Worden overleden

woensdag, 18 maart 2020 18:39

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft bekend gemaakt dat de Apollo 15 astronaut Al Worden op 18 maart 2020 overleden is. Al Worden ging in juli 1971 de ruimte in tijdens de Apollo 15 ruimtemissie en cirkelde toen 74 maal rond de maan terwijl zijn twee collega-astronauten op het oppervlak van de maan liepen. Tijdens deze ruimtemissie maakte Worden meer dan 1 500 foto's en voerde hij de eerste ruimtewandeling uit in 'deep space'.

Eerste lancering Chinese Long March-7A raket mislukt

dinsdag, 17 maart 2020 09:22

Een Chinese Long March 7 raket is er op maandag 16 maart 2020 niet in geslaagd om een satelliet uit te zetten in een baan om de aarde. De nieuwe versie van de Long March 7 raket vertrok om 16u34 Belgische tijd vanop het Wenchang Space Launch Center en moet in de toekomst het Chinese werkpaard worden voor het lanceren van communicatiesatellieten. Aan boord van deze eerste Long March 7A raket raket bevond zich de Chinese Xinjishu Yanzheng-6 satelliet.

Krijgen we binnenkort een heldere komeet te zien? Hot!

maandag, 16 maart 2020 19:49

Er bestaat een grote kans dat we in de maand mei een heldere komeet gaan te zien krijgen aan de sterrenhemel. Nadat de komeet C/2019 Y4 ATLAS eind december 2019 werd ontdekt heeft deze momenteel een helderheid van magnitude 8,5 waardoor deze al zichtbaar is met een grote telescoop. Voorspellingen voor deze komeet zijn veelbelovend aangezien deze half mei 2020 een helderheid zou kunnen bereiken van magnitude +2 waardoor deze zelfs zichtbaar zou zijn met het blote oog.

Dit gebeurde vandaag in 1983