Oogstrelende ruimtevlinder vastgelegd door ESO-telescoop

zondag, 02 augustus 2020 13:33

Met zijn symmetrische uiterlijk, prachtige kleuren en subtiele patronen doet deze bel van gas, die bekendstaat als NGC 2899, denken aan een vlinder die langs de hemel fladdert. Het object, hier op een nieuwe opname van ESO’s Very Large Telescope (VLT), is nooit eerder zo gedetailleerd in beeld gebracht. Zelfs de zwakke randen van deze zogeheten planetaire nevel, die zich als een waas over de achtergrondsterren uitstrekken, zijn te zien.

Volg LIVE de terugkeer van de eerste bemande Crew Dragon ruimtecapsule Hot!

zaterdag, 01 augustus 2020 20:49

Indien alles probleemloos verloopt, moet de eerste bemande Crew Dragon ruimtecapsule van SpaceX, met aan boord de twee Amerikaanse astronauten Bob Behnken en Doug Hurley, zich in de nacht van zaterdag 1 op zondag 2 augustus 2020 losmaken van het internationale ruimtestation ISS. Vervolgens zal de nieuwe bemande ruimtecapsule terugkeren naar de aarde waarna deze moet landen in de Golf van Mexico, voor de kust van Florida. De terugkeer naar de aarde zal LIVE te volgen zijn via dit artikel!

Perseverance begint aan zijn reis naar Mars Hot!

donderdag, 30 juli 2020 13:26

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op donderdag 30 juli 2020 met succes zijn nieuwste Marsrover in de ruimte gebracht. Zo werd om 13u50 Belgische tijd een krachtige Atlas V raket gelanceerd vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida met aan boord de Perseverance Marsrover. Indien de missie probleemloos verloopt, moet Perseverance op 18 februari 2021 landen op het oppervlak van de planeet Mars waarna deze onderzoek zal verrichten naar sporen van leven op Mars. De onbemande robotwagen brengt voor het eerst ook een kleine helikopter drone naar Mars.

Pionier RAVE geeft gegevens van half miljoen sterren vrij

dinsdag, 28 juli 2020 07:58

Een internationaal team van sterrenkundigen, onder wie Amina Helmi (Rijksuniversiteit Groningen), heeft de zesde en laatste database van de RAVE-survey vrijgegeven met spectroscopische gegevens van een half miljoen sterren in de Melkweg. Uit de gegevens kunnen astronomen onder meer temperaturen en samenstellingen van sterren afleiden. RAVE was een van de eerste grote projecten die systematisch de hemel afspeurden.

Volg LIVE de lancering van de Perseverance Marsrover Hot!

zondag, 26 juli 2020 08:41

In de zomer van 2020 worden opnieuw enkele belangrijke ruimtetuigen gelanceerd richting de 'rode planeet'. Eén van deze nieuwe Marsverkenners is de Amerikaanse Marsrover 'Perseverance' die deel uitmaakt van de Mars 2020 missie. Deze nieuwe Marsrover moet op donderdag 30 juli 2020 in ruimte gebracht worden met behulp van een Amerikaanse Atlas V raket. De lancering is voorzien voor 13u50 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

ESO-telescoop maakt eerste opname ooit van een meervoudig planetenstelsel rond een zonachtige ster Hot!

woensdag, 22 juli 2020 16:00

De Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) heeft de allereerste opname gemaakt van een jonge, zonachtige ster die in het gezelschap is van twee reuzenplaneten. Opnamen van stelsels met meerdere exoplaneten zijn heel zeldzaam en tot nu toe hadden astronomen bij een ster die vergelijkbaar is met de zon nooit meer dan één planeet rechtstreeks waargenomen. De nieuwe waarnemingen kunnen astronomen helpen begrijpen hoe de planeten rond onze eigen zon zijn gevormd en geëvolueerd.

Lancering James Webb Space Telescope opnieuw uitgesteld

zondag, 19 juli 2020 12:41

De lancering van NASA's nieuwste ruimtetelescoop, de James Webb Space Telescope, is opnieuw uitgesteld met een half jaar. Zo is de lancering nu voorzien voor 31 oktober 2021. De extra vertraging is te wijten aan de gevolgen van de coronacrisis alsook aan bijkomende technische problemen die NASA wil eerst wil oplossen. De James Webb Space Telescope (JWST) is de meest complexe ruimtetelescoop ooit gebouwd. Deze 8,8 miljard dollar dure ruimtetelescoop had oorspronkelijk al in 2007 al in de ruimte moeten gebracht worden maar dit werd omwille van een nieuw ontwerp en technische obstakels steeds uitgesteld.

De eerste beelden van de telescoop EUI zijn vrijgegeven Hot!

donderdag, 16 juli 2020 19:16

De eerste beelden gemaakt door de telescoop EUI aan boord van de ruimtemissie Solar Orbiter zijn vrijgegeven. Het EUI instrument onder Belgische leiding, ontdekt kampvuren op de Zon. De beelden zaten meteen juist. De beelden van de hoge resolutie camera waren zo ongelooflijk scherp dat het te mooi leek om waar te zijn. De ontlading was enorm, zeker omdat dit de allereerste ruimtemissie is waarvan de instrumenten noodgedwongen vanuit ieders kot werden getest omwille van de COVID19-pandemie.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt NASA's Phoenix Marslander in de ruimte gebracht. Op 25 mei 2008 maakt Phoenix een zachte landing op het Marsoppervlak nabij de bij de noordpoolkap van de planeet. Met behulp van verschillende wetenschappelijke instrumenten aan boord van Phoenix kan men achterhalen dat er op Mars inderdaad water voorkomt in de vorm van ijs onder een dunne laag zand en stof. Foto: NASA