Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft bekend gemaakt dat de Japanse miljardair Yusaku Maezawa de eerste mens ooit wordt die tegen betaling een reis naar de Maan zal maken. De 42-jarige Yusaku Maezawa is een zakenman en kunstverzamelaar en is van plan om tijdens zijn vlucht naar de Maan acht personen mee te nemen. SpaceX had eerder al laten weten dat het mensen tegen betaling naar de Maan en zelfs naar Mars wil brengen met behulp van een nieuw ruimteschip. Wanneer deze ruimtevlucht zal plaatsvinden, is echter nog niet geweten aangezien de raket en het bijhorend ruimteschip nog volop in ontwikkeling zijn.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op zaterdag 15 september een satelliet in de ruimte gebracht die vanuit een baan om de Aarde gaat bestuderen hoe het gaat met het ijs op onze planeet. Met behulp van lasertechnologie moet de ICESat-2 satelliet de dikte van het ijs op Aarde uiterst precies meten en in kaart brengen. Dit was tevens ook de laatste lancering van een Amerikaanse Delta II raket. Dit werkpaard binnen de Amerikaanse ruimtevaart bracht de afgelopen drie decennia meer dan 150 satellieten succesvol in de ruimte.

FORS2, een instrument dat aan de Very Large Telescope van ESO is gekoppeld, heeft het spiraalstelsel NGC 3981 in al zijn schoonheid vastgelegd. De foto is gemaakt in het kader van het ESO-programma ‘Cosmic Gems’, dat gebruik maakt van de zeldzame momenten dat de waarnemingsomstandigheden niet geschikt zijn voor het verzamelen van wetenschappelijke gegevens. In plaats van niets te doen, laat het ‘Cosmic Gems’-programma ESO-telescopen toe om visueel verbluffende foto’s van de zuidelijke hemel te maken. Deze prachtige foto toont het magnifieke spiraalstelsel NGC 3981, dat in de inktzwarte ruimte zweeft.

De Carinanevel, een van de grootste en helderste nevels aan de nachthemel, is fraai in beeld gebracht door de VISTA-telescoop van de ESO-sterrenwacht op Paranal in Chili. Door waarnemingen te doen in het infrarood heeft VISTA door het hete gas en het donkere stof van de nevel heen gekeken, en zo ontelbare sterren zichtbaar gemaakt – zowel pasgeboren als stervende. Op ongeveer 7 500 lichtjaar afstand, in het sterrenbeeld Carina (Kiel), bevindt zich een nevel waarbinnen geboorte en dood hand in hand gaan.

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft op 22 augustus 2018 met succes zijn nieuwste weersatelliet in de ruimte gebracht. De Aeolus satelliet werd gelanceerd met behulp van een Vega raket vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana en werd 55 minuten na lift-off uitgezet in een lage baan om de Aarde. Aeolus werd vernoemd naar de heerser van de winden in de oude Griekse mythologie en moet de wind op Aarde gedetailleerd in kaart brengen.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op zondag 12 augustus 2018 met succes de Parker Solar Probe in de ruimte gebracht. Deze onbemande ruimtesonde moet zich dichter dan ooit tevoren tot bij de Zon begeven om uiteindelijk in de corona van de Zon te vliegen. Met dit project willen NASA en haar wetenschappers zoveel mogelijk informatie verzamelen over wat er zich precies afspeelt in de buurt van de Zon. De naam van dit project is een eerbetoon aan astrofysicus Eugene Parker die 60 jaar geleden het bestaan van de zonnewind heeft voorspeld.

NASA gaat binnenkort de Parker Solar Probe in de ruimte brengen. Deze ruimtesonde, die werd genoemd naar de Amerikaanse wetenschapper Eugene Parker, moet veel dichter bij de Zon gebracht worden dan eender welk onbemand ruimtetuig ooit is geweest met als doel dat de Parker Solar Probe dwars door de corona van onze ster gaat vliegen. Met dit ambitieuze project hopen wetenschappers meer te leren over de zonnewind, de zonneatmosfeer en het inwendige van onze ster. Leer aan de hand van onderstaande video's alles over deze bijzondere ruimtesonde en zijn hoogtechnologische instrumenten!

Deze rijke opname, gemaakt met ESO’s VLT Survey Telescope – de grootste surveytelescoop ter wereld op zichtbare golflengten, wordt bevolkt door een glinsterende menigte van sterrenstelsels. De kenmerken van de vele sterrenstelsels op de foto stellen astronomen in staat om subtiele galactische details op te sporen. De Very Large Telescope (VLT) van ESO kan gedetailleerde waarnemingen doen van zeer zwakke hemelobjecten. Maar als astronomen willen begrijpen hoe de enorme verscheidenheid aan sterrenstelsels tot stand komt, moeten ze een ander soort telescoop gebruiken – eentje met een veel groter beeldveld.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse ruimtesonde Mars Observer gelanceerd. Het ruimtevaartuig werd uitgerust met verschillende wetenschappelijke instrumenten om studies uit te voeren op gebied van geologie, geofysica en het klimaat op Mars. Toen de brandstoftanks onder druk werden gezet, in voorbereiding om in een baan rond Mars te komen, verbrak op 21 augustus 1993 het contact met de aarde en werd er nooit meer iets van de Mars Observer gehoord. Foto: NASA