Eerste ruimtewandeling met enkel vrouwen Hot!

zaterdag, 19 oktober 2019 13:26

Voor het eerst in de geschiedenis van de bemande ruimtevaart hebben twee vrouwelijke astronauten een ruimtewandeling uitgevoerd. De twee Amerikaanse astronauten, Jessica Meir en Christina Koch, verbleven iets meer dan zes uur aan de buitenkant van het internationale ruimtestation ISS terwijl het ruimtecomplex met een snelheid van ongeveer 27 000 kilometer uur rond de Aarde cirkelde. Nooit eerder werd een ruimtewandeling uitgevoerd door twee vrouwen.

NASA stelt nieuwe ruimtepakken voor Hot!

woensdag, 16 oktober 2019 19:48

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een nieuwe generatie ruimtepakken voorgesteld waarmee astronauten in de nabije toekomst naar de maan zullen reizen. De nieuwe ruimtepakken zouden flexibeler en comfortabeler zijn dan vorige generaties waardoor de astronauten zich makkelijker kunnen voortbewegen op de maan. NASA wil in het kader van het Artemis ruimteprogramma in 2024 opnieuw mensen naar de maan brengen.

Eerste ruimtewandelaar overleden Hot!

vrijdag, 11 oktober 2019 16:59

De eerste mens die ooit een ruimtewandeling heeft uitgevoerd, de Rus Alexei Leonov, is op vrijdag 11 oktober 2019 op 85-jarige leeftijd overleden. Op 18 maart 1965 begaf Alexei Leonov zich als eerste mens ooit buiten een ruimtecapsule en voerde hij gedurende twaalf minuten lang 's werelds eerste ruimtewandeling uit. Na zijn historische en risicovolle Voskhod 2 missie ging Leonov in 1975 nog een tweede keer de ruimte in tijdens de Apollo-Soyuz ruimtemissie.

Astronomen ontdekken 20 nieuwe manen rond Saturnus Hot!

dinsdag, 08 oktober 2019 08:05

Een team astronomen van het Carnegie Institute for Science heeft rond de prachtige planeet Saturnus maar liefst twintig nieuwe manen ontdekt. Deze maantjes werden ontdekt met de Subaru-telescoop op Hawaï waarna deze belangrijke ontdekking op maandag 7 oktober 2019 werd bekend gemaakt door de International Astronomical Union’s Minor Planet Center. Door deze ontdekking komt het aantal manen rond de geringde planeet op 82, wat drie meer is dan Jupiter.

Stellaire tweeling wordt gevoed vanuit vlechtwerk van gas en stof

vrijdag, 04 oktober 2019 11:10

Astronomen hebben met behulp van ALMA een zeer gedetailleerde opname gemaakt van twee schijven waarin zich jonge sterren aan het vormen zijn. De stellaire tweeling wordt gevoed door een ingewikkeld gevormd netwerk van filamenten van gas en stof. De waarnemingen van dit opmerkelijke fenomeen werpen nieuw licht op de vroegste levensfasen van sterren en helpen astronomen ontdekken onder welke omstandigheden dubbelsterren geboren worden.

Elon Musk stelt Starship voor Hot!

zondag, 29 september 2019 12:03

In de nacht van zaterdag 28 op zondag 29 september 2019 heeft oprichter en CEO van SpaceX, Elon Musk, het eerste prototype voorgesteld van de nieuwe Starship ruimtetuig waarmee het bedrijf mensen naar maan en de planeet Mars wil brengen. De persconferentie vond plaats op de testsite van SpaceX in de Amerikaanse staat Texas waar de afgelopen dagen voor het eerst een prototype van het Starship ruimtetuig volledig in elkaar werd gezet. Dit prototype heeft de vorm van een kogel, is vijftig meter hoog en moet in de toekomst plaats bieden aan maximaal 100 mensen. Om Starship in de ruimte te kunnen brengen, zal deze gelanceerd worden bovenop de gigantische draagraket, de Super Heavy.

Mysterieuze radioflits verlicht de serene halo van een sterrenstelsel

vrijdag, 27 september 2019 07:52

Astronomen die gebruik maken van ESO’s Very Large Telescope hebben voor het eerst waarnemingen gedaan van een snelle radioflits die door de halo van een sterrenstelsel heen ging. De mysterieuze uitbarsting van kosmische radiostraling, die nog geen milliseconde duurde, passeerde de halo vrijwel onverstoord, wat erop wijst dat deze verrassend ijl is en geen sterk magnetisch veld heeft. Deze techniek kan worden gebruikt om ook de ongrijpbare halo’s van andere sterrenstelsels te onderzoeken.

Laatste Sojoez-FG raket brengt drie mensen naar het ISS Hot!

donderdag, 26 september 2019 08:17

Op woensdag 25 september 2019 zijn drie mensen met succes naar het internationale ruimtestation ISS gebracht. Tijdens deze lancering werd voor de laatste keer een Russische Sojoez-FG raket gebruikt. Aan boord van de Sojoez MS-15 ruimtecapsule bevonden zich de Amerikaanse astronaute Jessica Meir, de Russische kosmonaut Oleg Skripochka, en Hazza Al Mansouri die de eerste ruimtevaarder is uit de Verenigde Arabische Emiraten.

De eerste prachtige foto's worden vrijgegeven in het kader van het Hubble Heritage Project. Via dit project worden regelmatig foto's van deep-sky objecten en planeten vrijgegeven die werden gemaakt met de Hubble Space Telescope. Foto: NASA