Spacepage

Rondom onze planeet cirkelen vele honderden operationele satellieten die gebruikt worden voor communicatiedoeleinden of om het klimaat op Aarde te bestuderen. Net zoals alle andere door de mens gemaakte objecten hebben ook satellieten geen eeuwig leven. Zo beschikken ze over een beperkte hoeveelheid brandstof en worden de gevoelige elektronische onderdelen en wetenschappelijke apparatuur aan boord van deze ruimtetuigen continu blootgesteld aan extreme omstandigheden. Eenmaal deze satellieten niet meer operationeel zijn, kan ze men ze ofwel laten opbranden in de atmosfeer van de Aarde of naar een speciale baan om de Aarde brengen. Beide opties worden algemeen aanzien als een 'kerkhof' voor satellieten.

Het woord 'asterisme' klinkt wellicht niet bekend in de oren maar toch kent iedereen dit. Een asterisme is namelijk een groepering van sterren die samen een figuur vormen. Deze denkbeeldige figuur behoort niet tot de officiële sterrenbeelden maar wordt vaak gebruikt als hulpmiddel bij het waarnemen. In dit artikel gaan we dieper in op wat een asterisme precies is en bespreken we enkele bekende voorbeelden.

Naast Facebook is Twitter ongetwijfeld ’s werelds meest bekende en gebruikte sociaalnetwerksite. Via deze internetdienst kunnen gebruikers berichten gratis de wereld insturen van maximaal 140 tekens lang. Doordat men via Twitter zeer makkelijk op de hoogte kan blijven van het laatste nieuws wordt deze dienst ook intensief gebruikt door ruimtevaartorganisaties, ruimtevaarders en zelfs ruimtesondes.

De ESO-vloot van telescopen in Chili heeft de eerste optische tegenhanger waargenomen van een bron van zwaartekrachtgolven. Deze historische waarnemingen geven aan dat het gaat om de versmelting van twee neutronensterren. De cataclysmische nasleep van zo’n samensmelting is een lang voorspelde gebeurtenis die ‘kilonova’ wordt genoemd. Daarbij worden zware elementen als goud en platina in het heelal verspreid. De ontdekking, gepubliceerd in verscheidene papers in Nature en andere vaktijdschriften, is ook het sterkte bewijs tot op heden dat korte gammaflitsen worden veroorzaakt door de samensmelting van neutronensterren.

Vanop de Russische lanceerbasis Plesetsk werd op vrijdag 13 oktober met succes de Europese Sentinel-5P satelliet in de ruimte gebracht. Deze aardobservatiesatelliet werd uitgerust met het door Nederland ontwikkelde Tropomi-instrument waarmee wetenschappers dagelijks zeer gedetailleerd de wereldwijde luchtkwaliteit gaan meten. Het is het meest geavanceerde Nederlandse ruimtevaartproject ooit.

Bij waarnemingen met de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) en ESA’s ruimtesonde Rosetta is het organohalogeen freon-40 ontdekt in het gas rond respectievelijk een jonge dubbelster en een komeet. Organohalogenen worden op aarde gevormd bij organische processen, maar dit is voor het eerst dat ze in de interstellaire ruimte zijn gedetecteerd. De ontdekking wijst erop dat organohalogenen niet zo geschikt zijn als ‘verklikkers’ van leven als werd gehoopt. Dat neemt niet weg dat ze waarschijnlijk een belangrijk bestanddeel zijn van het materiaal waaruit planeten ontstaan.

De spectaculaire planetaire nevel NGC 7009, oftewel de Saturnusnevel, doemt op uit de duisternis als een verzameling vreemd gevormde bellen in magnifieke tinten roze en blauw. Deze kleurrijke opname is vastgelegd met het krachtige MUSE-instrument van ESO’s Very Large Telescope (VLT). Dat gebeurde in het kader van een onderzoek waarbij voor het eerst het stof binnen een planetaire nevel in kaart is gebracht.

Astronomen hebben ALMA gebruikt om een buitengewoon mooie opname te maken van een bel van uitgestoten materiaal rond de exotische rode ster U Antilae. Deze waarnemingen zullen astronomen helpen om meer inzicht te krijgen in de late evolutiestadia van sterren. In het onopvallende zuidelijke sterrenbeeld Antlia (Luchtpomp) kan een oplettende waarnemer met een verrekijker een zeer rode ster zien, die van week tot week een beetje in helderheid varieert.

Lancering van de eerste Chinese Maanverkenner Chang'e 1. Het ruimtetuig kwam op 5 november 2007 aan in een baan om de Maan waarna de eerste foto's van het Maanoppervlak enkele dagen later werden doorgestuurd naar de Aarde. In november 2008 werd een complete Chinese kaart van het Maanoppervlak vrijgegeven aan de hand van foto's gemaakt door Chang'e 1. Dit was de eerste keer dat China een ruimtetuig in een baan om de Maan bracht. Foto: CASC