De Amerikaanse president Donald Trump heeft op maandag 18 juni 2018 bekend gemaakt dat de Verenigde Staten een zesde entiteit gaan oprichten binnen het leger: de 'Space Force'. Naast de overige entiteiten die samen het Amerikaanse leger vormen, US Army, US Air Force, US Navy, US Marines Corps en US Coast Guard, moet de nieuwe Space Force er in de toekomst voor zorgen dat de Verenigde Staten ook in de ruimte een dominante rol spelen. Volgens Trump is de oprichting van een ruimtemacht zoals de Space Force essentieel wanneer men het land wil verdedigen.

Voor wie op zoek is naar een exclusieve vakantie en geen beperkt reisbudget heeft, biedt het Amerikaanse bedrijf Axiom Space de ultieme reisbestemming aan. Zo kan je bij dit bedrijf voor 55 miljoen dollar een reis vastleggen naar het internationale ruimtestation ISS. Deze kostprijs omvat de lancering, een tiendaags verblijf aan boord van het ruimtestation en een vijftien weken durende astronautenopleiding. Axiom Space wil zijn klanten tegen 2020 al in de ruimte brengen en heeft ook plannen voor de bouw van een eigen ruimtestation.

Twee teams van astronomen die met ALMA werken, hebben onafhankelijk van elkaar, overtuigend bewijs gevonden dat er om de jonge ster HD 163296 drie planeten-in-wording cirkelen. Met behulp van een nieuwe planeetopsporingstechniek hebben de astronomen drie verstoringen in de gasrijke schijf rond de ster opgespoord: het sterkste bewijs tot nu toe dat zich daar planeten bevinden. Ze worden beschouwd als de eerste planeten die met ALMA zijn ontdekt. De Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) heeft een omwenteling veroorzaakt in ons begrip van protoplanetaire schijven – de met gas en stof gevulde ‘planeetfabrieken’ rond jonge sterren.

ESA-astronaut Alexander Gerst is op vrijdag 8 juni 2018 veilig gearriveerd bij het internationale ruimtestation ISS, samen met NASA-astronaut Serena Auñón-Chancellor en Roskosmos-commandant Sergei Prokopyev. Daarmee is Alexanders Horizons-missie officieel van start gegaan. Het drietal werd op 6 juni om 13u12 uur Nederlandse tijd vanaf het kosmodroom Baikonoer in Kazachstan de ruimte ingeschoten met een Sojoez MS-09. Na 34 rondjes om de aarde in twee dagen tijd wisten de astronauten hun ruimteschip op één lijn te brengen met het ISS en meerden ze aan bij het ruimtestation.

Astronomen hebben met behulp van ALMA en de VLT ontdekt dat zowel starburststelsels in het vroege heelal als een stervormingsgebied in een nabij sterrenstelsel naar verhouding veel meer zware sterren bevatten dan kalmere sterrenstelsels. Deze ontdekkingen trekken de bestaande ideeën over hoe sterrenstelsels zijn geëvolueerd in twijfel en veranderen ons begrip van de stervormingsgeschiedenis van het heelal en de vorming van chemische elementen.

De helder gloeiende Tarantulanevel, ongeveer 160.000 lichtjaar van ons verwijderd, is de meest spectaculaire bezienswaardigheid van de Grote Magelhaense Wolk, een satellietstelsel van onze Melkweg. De VLT Survey Telescope van de ESO-sterrenwacht op Paranal in Chili heeft dit gebied en zijn rijke omgeving in prachtige details vastgelegd. De foto toont een kosmisch landschap van sterrenhopen, gloeiende gaswolken en de verspreide restanten van supernova-explosies. Dit is de scherpste opname ooit van dit complete gebied.

De vierde mens die ooit op de Maan wandelde, Alan Bean, is op 26 mei 2018 in Houston op 86-jarige leeftijd overleden. Bean maakte in november 1969 deel uit van de Apollo 12 missie naar de Maan en wandelde samen met zijn collega, Charles Conrad, op het oppervlak van de Maan. Na zijn maanavontuur werd Alan Bean in 1973 gezagvoerder van de Skylab 3 missie. Alles samen verbleef deze Amerikaanse ruimtevaarder 69 dagen en 15 uur in de ruimte. Na zijn carrière als ruimtevaarder werd Alan Bean een gepassioneerde schilder.

Astronomen hebben, via waarnemingen met de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) en ESO’s Very Large Telescope (VLT), vastgesteld dat de stervorming in het verre sterrenstelsel MACS1149-JD1 onverwacht vroeg is begonnen: slechts 250 miljoen jaar na de oerknal. De ontdekking behelst ook de verste detectie van zuurstof die ooit is gedaan en het verste sterrenstelsel dat ooit met ALMA of de VLT is waargenomen. De resultaten verschijnen op 17 mei 2018 in het tijdschrift Nature.

In de Belgische stad Leuven overlijdt de Belgische katholieke priester, astronoom, kosmoloog en natuurkundige Georges Henri Joseph Edouard Lemaître. Zijn belangrijkste wetenschappelijke bijdragen leverde hij aan de algemene relativiteitstheorie en aan de kosmologie door zijn hypothese van het uitdijende heelal en als grondlegger van de oerknaltheorie.

M38 is een mooie en grote open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman) op slechts 2,5° van M36, een andere sterrenhoop in dit sterrenbeeld. Opvallend aan M38 is de vorm…