SpaceX, het private ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, heeft in de nacht van woensdag 23 op donderdag 24 mei 2019 met succes zestig satellieten in de ruimte gebracht. De krachtige Falcon 9 raket vertrok om 04u30 Belgische tijd vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida en begon de zestig satellieten 62 minuten na lift-off uit te zetten in een lage baan om de Aarde. Dit is de eerste missie uit SpaceX's ambitieuze Starlink project waarmee het Amerikaanse bedrijf wereldwijd breedbandinternet wil aanbieden per satelliet. Op termijn moet het netwerk bestaan uit maar liefst 12 000 satellieten.

Iets meer dan een jaar nadat de Amerikaanse Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) in de ruimte werd gebracht, hebben wetenschappers er drie exokometen met ontdekt rond de ster Bèta Pictoris. Exokometen zijn kleine hemellichamen zijn die bestaan uit gas, ijs en stof, gekenmerkt worden door een staart en zich buiten ons zonnestelsel bevinden. TESS is een ruimtetelescoop die in april 2018 werd gelanceerd en ontworpen werd om exoplaneten te ontdekken met behulp van de transitiemethode.

De Amerikaanse Apollo 11 ruimtemissie was de vijfde bemande ruimtevlucht uit het ambitieuze Apollo maanprogramma. Het zou de eerste missie worden waarbij twee mensen een zachte landing zouden maken op het oppervlak van de maan. De bemanning bestond uit drie ervaren, jonge astronauten waarvan Neil Armstrong gezagvoerder was. Tot op heden blijft Apollo 11 nog steeds één van de spannendste en meest succesvolle ruimtevluchten uit de geschiedenis van de bemande ruimtevaart. Dankzij deze missie zette de mens voor het eerst voet op een ander hemellichaam.

Wetenschappers weten al een tijdje dat de maan krimpt doordat deze langzaam aan het afkoelen is. Zo is de maan de afgelopen paar honderd miljoen jaar ongeveer vijftig meter is diameter kleiner geworden. Recente analyses van seismische gegevens afkomstig van de Apollo maanmissies tonen nu aan de maan mogelijk nog steeds tektonisch actief is. Zo zouden er tussen 1969 en 1977 bijna dertig bevingen hebben plaatsgevonden in het maanoppervlak waarvan enkele in de buurt van jonge scheuren en breuklijnen.

De rijkste mens op Aarde, Jeff Bezos, heeft op donderdag 9 mei bekend gemaakt dat zijn ruimtevaartbedrijf, Blue Origin, plannen heeft om naar de maan te gaan. Zo maakte de oprichter van Amazon tijdens een speciale persconferentie in Washington het ontwerp bekend van een zelf ontwikkelde maanlander die de naam 'Blue Moon' kreeg. Deze grote maanlander moet tot 6,5 ton aan vracht naar het oppervlak van de maan kunnen brengen en moet tegen 2024 ook mensen naar de maan kunnen brengen.

Er is groen licht voor SPEXone, het nieuw te ontwikkelen Nederlandse ruimte-instrument voor aerosolmeting. Vandaag zegde het Netherlands Space Office de nog benodigde 7 miljoen euro toe voor de vervaardiging van het meetinstrument. Aan boord van NASA-satelliet PACE (lancering 2022) brengt SPEXone ongekend nauwkeurig de eigenschappen van aerosolen in de atmosfeer in kaart en geeft daarmee antwoord op grote, openstaande klimaatvragen.

Vanuit Nieuw-Zeeland is op zondag 5 mei 2019 een Electron raket gelanceerd met aan boord drie Amerikaanse militaire satellieten. De zeventien meter lange Electron draagraket vertrok om 08u00 Belgische tijd vanop het Rocket Lab Launch Complex 1 op de Māhia Peninsula en zette iets meer dan een uur later probleemloos drie kleine satellieten uit in een lage baan om de Aarde op een hoogte van ongeveer 500 kilometer. Dit was de eerste maal dat het private ruimtevaartbedrijf Rocket Lab een nachtelijke lancering uitvoerde en satellieten in de ruimte bracht in opdracht van U.S. Air Force.

Deze foto, een compositie van verschillende waarnemingen met ESO’s VLT Survey Telescope (VST), toont de ESA-satelliet Gaia als een vaag spoor van stippen in de onderste helft van het met sterren bezaaide beeldveld. Deze waarnemingen zijn gedaan als onderdeel van een gezamenlijke inspanning om Gaia’s baan te meten en de nauwkeurigheid van haar unieke sterrenkaart te verbeteren. Gaia, die wordt beheerd door het Europese ruimteagentschap ESA, verkent de hemel vanuit een baan om het zogeheten L2-punt, dat 1,5 miljoen kilometer buiten de aardbaan ligt. Van daaruit werkt zij aan de meest omvangrijke en nauwkeurige driedimensionale kaart van onze Melkweg samen die ooit is gemaakt.

Overlijden van Nicolaas Copernicus. Deze wiskundige en astronoom wordt beschouwd als de grondlegger van de heliocentrische theorie. Deze theorie stelt dat de Zon in het midden van het zonnestelsel staat en dat de planeten er omheen draaien, dit in tegenstelling tot het destijds gebruikelijke geocentrische wereldbeeld waarbij de Aarde werd geacht het centrum van het heelal te vormen.

M20 is een bekende emissienevel in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) en staat ook bekend als de 'Trifidnevel'. Het object dankt zijn naam aan de stofbanden die de nevel doorkruisen. De…