SpaceX brengt tweede lading van 60 Starlink satellieten in de ruimte Hot!

maandag, 11 november 2019 21:40

SpaceX, het private ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, heeft op maandag 11 november 2019 voor de tweede maal met succes zestig satellieten in de ruimte gebracht. De krachtige Falcon 9 raket vertrok om 15u56 Belgische tijd vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida en begon de zestig satellieten 62 minuten na lift-off uit te zetten in een lage baan om de Aarde. Dit is de tweede missie uit SpaceX's ambitieuze Starlink project waarmee het Amerikaanse bedrijf wereldwijd breedbandinternet wil aanbieden per satelliet. Op termijn moet het netwerk bestaan uit maar liefst 12 000 satellieten.

Bekijk hier LIVE de Mercuriusovergang! Hot!

maandag, 11 november 2019 06:50

Voor het eerst sinds 2016 kunnen we op 11 november 2019 opnieuw een Mercuriusovergang kunnen waarnemen. Op dat moment beweegt de kleine planeet Mercurius zich tussen de Zon en de Aarde door waardoor we deze dan als een klein zwart stipje kunnen zien voor de zonneschijf schuiven. Tijdens deze overgang zal Mercurius er meer dan 5 uur over doen om voor de zonneschijf te bewegen. Volg dankzij een livestream hier LIVE dit prachtig sterrenkundig fenomeen!

Mercuriusovergang op 11 november 2019 Hot!

maandag, 11 november 2019 06:24

Voor het eerst sinds 2016 gaan we vanuit België en Nederland opnieuw een Mercuriusovergang kunnen waarnemen. Op dat moment beweegt de kleine planeet Mercurius zich tussen de Zon en de Aarde door waardoor we deze dan als een klein zwart stipje kunnen zien voor de zonneschijf schuiven. Tijdens deze overgang zal Mercurius er meer dan 5 uur over doen om voor de zonneschijf te bewegen.

Japanse satelliet gaat vallende sterren creëren Hot!

vrijdag, 08 november 2019 14:36

Het private ruimtevaartbedrijf Rocket Lab plant op 25 november 2019 de lancering van zijn tiende Electron raket. Tijdens deze lancering moet de Electron raket vanuit Nieuw-Zeeland zeven satellieten in een lage baan om de Aarde brengen waarvan één een wel heel speciaal doel heeft. Zo zal de Japanse ALE-2 satelliet 400 bolletjes in de ruimte brengen die vervolgens moeten terugkeren in de atmosfeer van de Aarde waardoor deze artificiële meteoren of 'vallende sterren' worden.

Boeing voert succesvolle 'pad abort-test' uit van Starliner capsule

dinsdag, 05 november 2019 08:29

Het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf heeft op maandag 4 november 2019 met succes een zogeheten 'pad abort-test' uitgevoerd met een onbemande CST-100 Starliner ruimtecapsule. Tijdens deze cruciale test werd het reddingssysteem van de capsule getest dat astronauten in veiligheid moet brengen wanneer er tijdens de eerste minuten van de lancering iets mis gaat. Boeing's Starliner ruimtecapsule moet in de nabije toekomst astronauten naar en van het ISS ruimtestation brengen.

ESO-telescoop brengt de misschien wel kleinste dwergplaneet van het zonnestelsel in beeld

zondag, 27 oktober 2019 17:07

Astronomen hebben, met behulp van het SPHERE-instrument van ESO’s Very Large Telescope (VLT), ontdekt dat de planetoïde Hygiea als een dwergplaneet kan worden beschouwd. Het object is, na Ceres, Vesta en Pallas, het op drie na grootste lid van de planetoïdengordel. Maar het is nu pas voor het eerst dat astronomen Hygiea met voldoende hoge resolutie hebben waargenomen om haar oppervlak te bestuderen en haar vorm en afmetingen te bepalen.

Na twee jaar is X-37B terug op Aarde

zondag, 27 oktober 2019 15:47

Na 780 dagen in een baan om de Aarde te hebben verbleven, is op zondag 27 oktober 2019 het Amerikaanse X-37B onbemande ruimtetuig terug geland op Aarde. Opnieuw vestigt dit onbemande ruimtevaartuig een record door meer dan twee jaar onafgebroken in de ruimte te blijven en daarna autonoom terug te keren naar de Aarde. Wat het Amerikaanse militaire onbemande ruimtetuig al die tijd heeft gedaan, blijft echter een goed bewaard geheim.

Eerste identificatie van een zwaar element dat ontstond bij botsing tussen neutronensterren

dinsdag, 22 oktober 2019 20:01

Voor het eerst is een vers geproduceerd zwaar element, strontium, gedetecteerd in de ruimte, na de samensmelting van twee neutronensterren. Deze ontdekking is gedaan met de X-shooter-spectrograaf van ESO’s Very Large Telescope en vandaag gepubliceerd in Nature. De detectie bevestigt dat de zwaardere elementen in het heelal bij botsingen tussen neutronensterren kunnen ontstaan – een ontbrekend stukje in de puzzel van het ontstaan van chemische elementen.

De Oostenrijkse astronoom Johann Palisa ontdekt vanuit Wenen de 52 kilometer grote planetoïde 253 Mathilde. Deze planetoïde behoort tot het C-type en zou genoemd zijn naar de vrouw van de sterrenkundige Moritz Loewy. In juni 1997 bracht de Amerikaanse ruimtesonde NEAR Shoemaker een bezoek aan deze planetoïde. Foto: NASA