NGC 6781
Foto: Misti Mountain Observatory

De prachtige planetaire nevel NGC 6781 in het sterrenbeeld Aquila (Arend) is van magnitude 12 en heeft vanaf Aarde gezien een grootte van 1,8 boogminuten. Het bijna perfect ronde deep-sky object van gas wordt verstoord in het noorden door nabij gelegen sterren waardoor deze regio vrij diffuus lijkt. De centrale ster, die deze nevel heeft veroorzaakt, is van magnitude 16. Het hemelobject werd op 30 juli 1788 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. Om deze planetaire nevel te kunnen waarnemen, heb je minstens een 20 cm telescoop nodig en zeer goede omstandigheden (geen lichtpollutie).

Sterrenbeeld: Aquila
Magnitude: 12

• 19h 18m
  • +06° 32'

Aquila

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.Oprichter & beheerder van Belgium in Space.Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

De Amerikaans-Europese ruimtesonde Ulysses vliegt op een afstand van 430 000 kilometer langs de planeet Jupiter. Ulysses gebruikte Jupiter als een zogeheten 'zwaartekrachtsslinger' zodat de baan het ruimtetuig gewijzigd werd aangezien deze op weg was naar de Zon. Tussen 1994 en 1995 vloog Ulysses voor het eerst boven de noord- en zuidpool van de Zon. Ulysses was de eerste ruimtesonde die de poolgebieden van onze ster bestudeerde. Foto: NASA