NGC 6543

(1 Stem)
NGC 6543 NGC 6543 Foto: Y. Goryachko / M. Abgarian / K. Morozov

De prachtige planetaire nevel NGC 6543 is terug te vinden in het sterrenbeeld Draco (Draak) en staat ook bekend als 'Cat's Eye Nebula' (Kattenoognevel). Planetaire nevels ontstaan wanneer oudere, lichte sterren op het einde van hun leven materie van hun buitenzijde wegblazen. Astronomen vermoeden dat ongeveer duizend jaar geleden een dubbelster deze nevel heeft veroorzaakt. Dit zou de complexe structuur van de nevel kunnen verklaren. Met een magnitude van 8.1 is het een vrij helder deep-sky object aan de nachtelijke hemel. De centrale ster, een witte dwerg, is echter wel vrij moeilijk waar te nemen aangezien deze magnitude 11.2 heeft. NGC 6543 bevindt zich op een afstand van 3 000 lichtjaar van de Aarde en het object werd in februari 1786 ontdekt door William Herschel. Dit was tevens ook de eerste planetaire nevel waarvan men zijn spectrum uitvoerig onderzocht (1864).

Sterrenbeeld: Draco
Magnitude: 8.1

Draco

NGC 6543De Kattenoognevel gezien door de Hubble Space Telescope en
het Chandra X-ray Observatory - Foto: NASA / ESA

Dit gebeurde vandaag in 1906

Overlijden van de Amerikaanse natuurkundige en astronoom Samuel Pierpont Langley. Hij was de uitvinder van de bolometer en zijn infrarood-waarnemingen van de Maan werden door Svante Arrhenius gebruikt om het effect van kooldioxide op de temperatuur van de Aarde te berekenen. Na zijn studies aan de English High School of Boston werd hij in 1867 de eerste directeur van het Allegheny Observatory in Pittsburgh, Pennsylvania. In 1887 werd hij de derde directeur van het Smithsonian Institution waarna Langley ook het Smithsonian Astrophysical Observatory oprichtte.

M21 is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) van ongeveer 4,6 miljoen jaar oud. Deze cluster bevat een 60-tal sterren en het object bevindt zich in de buurt…