NGC 2392

NGC 2392 NGC 2392 Foto: John Nassr

De planetaire nevel NGC 2392 heeft magnitude van 9.5 en is ongetwijfeld één van de bekendste NGC-objecten. Deze nevel is ook bekend onder de naam 'Eskimonevel' en is terug te vinden in het sterrenbeeld Gemini (Tweelingen) tussen de sterren Pollux en Alhena. NGC 2392 ziet eruit als een bijna cirkelvormige schijf waarin je kan zien dat de buitenste ring meer dan tweemaal groter is als de binnenste. Deze planetaire nevel is bij goede omstandigheden al zichtbaar met een kleine telescoop en is een zeer geliefd deep-sky object bij amateur-astronomen en astrofotografen. Dit prachtige hemelobject is ongeveer 5 000 lichtjaar van de Aarde verwijderd en werd op 17 januari 1787 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel.

Sterrenbeeld: Gemini

Gemini

EskimonevelNGC 2392 gezien door de Hubble Space Telescope - Foto: NASA / ESA

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de 100ste militaire Russische satelliet gelanceerd (Kosmos 100). Eenmaal in de ruimte krijgen alle Russische militaire satellieten de benaming 'Kosmos' met een opeenvolgend nummer. Tijdens deze lancering wordt de derde Russische Meteor-1 weersatelliet met behulp van een Vostok draagraket in een lage baan om de Aarde gebracht.

M43 maakt deel uit van de bekende Orionnevel (M42) maar wordt er visueel van gescheiden door enkele donkere nevels. Deze nevel omringd de jonge veranderlijke ster NU Orionis, dat M43…