NGC 2392

NGC 2392 NGC 2392 Foto: John Nassr

De planetaire nevel NGC 2392 heeft magnitude van 9.5 en is ongetwijfeld één van de bekendste NGC-objecten. Deze nevel is ook bekend onder de naam 'Eskimonevel' en is terug te vinden in het sterrenbeeld Gemini (Tweelingen) tussen de sterren Pollux en Alhena. NGC 2392 ziet eruit als een bijna cirkelvormige schijf waarin je kan zien dat de buitenste ring meer dan tweemaal groter is als de binnenste. Deze planetaire nevel is bij goede omstandigheden al zichtbaar met een kleine telescoop en is een zeer geliefd deep-sky object bij amateur-astronomen en astrofotografen. Dit prachtige hemelobject is ongeveer 5 000 lichtjaar van de Aarde verwijderd en werd op 17 januari 1787 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel.

Sterrenbeeld: Gemini