NGC 7662

(1 Stem)
NGC 7662 NGC 7662 Foto: Josef Pöpsel

NGC 7662 is een prachtige planetaire nevel in het sterrenbeeld Andromeda van magnitude 8.6. De  bijnaam van deze planetaire nevel is de 'Blauwe Sneeuwbal', een naam die het object niet ten onrechte gegeven is. De helderheid is niet egaal verdeeld over de hele nevel. De binnenste ring vertoond relatief veel details bij hoge vergrotingen. Het gebruik van de gepaste filters is ook noodzakelijk om dit object goed te kunnen waarnemen. Het is een relatief kleine nevel, slechts 2 boogminuten groot als je de halo meetelt. NGC 7662 ligt 1 800 lichtjaar van de Aarde en werd op 6 oktober 1784 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel.

Sterrenbeeld: Andromeda

Andromeda

De kleine landingscapsule van de Russische ruimtesonde Venera 8 begeeft zich in de atmosfeer van de planeet Venus. De dichte atmosfeer van Venus remde het ruimtetuig af waarna dit met behulp van een parachute een zachte landing maakte op het oppervlak van Venus. Na 50 minuten en 11 seconden bezweek Venera 8 lander door de hoge temperatuur en luchtdruk op Venus en verloor men radiocontact.

M83 is een sterrenstelsel in het sterrenbeeld Hydra (Waterslang) dat deels een spiraal en deels een balkspiraalstelsel is. Doordat we het sterrenstelsel langs boven bekijken, zijn de spiraalarmen duidelijk zichtbaar.…