NGC 6818

De planetaire nevel NGC 6818 in het sterrenbeeld Sagittarius (Boogschutter) heeft magnitude 9.3 en is ook bekend onder de naam 'The Little Gem'. Het uiterlijk van dit deep-sky object is vrij eenvoudig. Zo zien we NGC 6818 als een kleine ovale schijf zonder veel details dat een blauw-groene kleur heeft. In het centrum is er een lichte verdonkering merkbaar. NGC 6818 bevindt zich op een afstand van 6 500 lichtjaar van de Aarde en de centrale ster, die deze nevel heeft veroorzaakt, heeft magnitude 17. Het hemelobject is 6 000 lichtjaar van de Aarde verwijderd en werd op 8 augustus 1787 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel.

Sterrenbeeld: Sagittarius

Sagittarius

NGC 6818NGC 6818 gezien door de Hubble Space Telescope - Foto: NASA / ESA

Dit gebeurde vandaag in 1984

De Russische kosmonaute Svetlana Savitskaya voert tijdens haar verblijf aan boord van het Saljoet 7 ruimtestation als eerste vrouw een ruimtewandeling uit. Haar historische ruimtewandeling duurde 3 uur en 35 minuten.