NGC 6826

NGC 6826 NGC 6826 Foto: Y. Goriachko / K. Morozov / M. Abgarian

NGC 6826 is een kleine planetaire nevel in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan) die ook wel de 'Knippernevel' wordt genoemd. Deze bijnaam werd aan het object gegeven omdat, wanneer je wisselt tussen perifeer en direct kijken, je de nevel precies ziet aan en uit knipperen waardoor je de ene keer de centrale ster (direct) kan zien en de andere keer de nevel (perifeer) ziet. De nevel straalt met een magnitude van 8.8 terwijl de centrale ster een magnitude heeft van 10.2 heeft. Dit prachtig deep-sky object is 2 200 lichtjaar van de Aarde verwijderd en werd op 6 september 1793 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel.

Sterrenbeeld: Cygnus

Cygnus

De kleine landingscapsule van de Russische ruimtesonde Venera 8 begeeft zich in de atmosfeer van de planeet Venus. De dichte atmosfeer van Venus remde het ruimtetuig af waarna dit met behulp van een parachute een zachte landing maakte op het oppervlak van Venus. Na 50 minuten en 11 seconden bezweek Venera 8 lander door de hoge temperatuur en luchtdruk op Venus en verloor men radiocontact.

M83 is een sterrenstelsel in het sterrenbeeld Hydra (Waterslang) dat deels een spiraal en deels een balkspiraalstelsel is. Doordat we het sterrenstelsel langs boven bekijken, zijn de spiraalarmen duidelijk zichtbaar.…