NGC 7009

NGC 7009 NGC 7009 Foto: Antilhue

NGC 7009 is een prachtige planetaire nevel die ook gekend is onder de naam 'Saturnusnevel'. Het object dankt zijn bijnaam doordat dit bij kleine vergrotingen lijkt op de planeet Saturnus. Dit deep-sky object is gelegen in het sterrenbeeld Aquarius (Waterman) en heeft magnitude 8.1. De Saturnusnevel ligt niet ver van de Messierobjecten M72 en M73 en kan door zijn uitzonderlijke vorm (bij hogere vergrotingen) makkelijk gevonden worden. Deze planetaire nevel ligt 2 400 lichtjaar van de Aarde en werd op 7 september 1782 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel.

Sterrenbeeld: Aquarius

• DEC: -11°21'

Aquarius

Dit gebeurde vandaag in 1994

Vanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het Amerikaanse ruimteveer Endeavour gelanceerd (STS-68) met aan boord zes astronauten. Tijdens deze bemande ruimtevlucht wordt aan aardobservatie gedaan met behulp van radartechnologie.

Messier 87 is een gigantisch elliptisch sterrenstelsel dat deel uit maakt van de bekende Virgocluster. Het sterrenstelsel is van het type E0-E1, zo goed als bolvormig. Messier 87 is wellicht…