NGC 246

(1 Stem)
NGC 246 NGC 246 Foto: Steve Crouch

NGC 246, ook bekend als de 'Skull Nebula', is een planetaire nevel in het sterrenbeeld Cetus (Walvis) met een magnitude van 10.9. De nevel bevindt zich 6° ten noordoosten van de ster Beta Ceti. Deze planetaire nevel bevindt zich op een afstand van 1 600 lichtjaar van de Aarde en werd op 27 november 1785 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. De centrale ster die zich in deze nevel bevindt en deze heeft veroorzaakt, is van magnitude 12 en is een zogeheten 'witte dwerg'. Ten zuiden van NGC 246, onder de star Beta Ceti, vinden we ook het spiraalvormig sterrenstelsel NGC 247 terug. De diameter van de planetaire nevel NGC 246 wordt geschat op drie tot vier lichtjaar. Onder goede omstandigheden (maanloze nacht en geen last van lichtvervuiling) moet het mogelijk zijn om NGC 246 al waar te nemen met een 20 cm telescoop. Dit deep-sky object wordt het best waargenomen met een OIII-filter.

Sterrenbeeld: Cetus

Cetus

Dit gebeurde vandaag in 1949

Op het Palomar-observatorium in de Amerikaanse staat Californië wordt in het bijzijn van ondermeer Edwin Powell Hubble de 200-inch Hale Telescope voor het eerst naar de sterren gericht. De hoofdspiegel van deze telescoop heeft een diameter van 5,08 meter waardoor deze telescoop op dat moment tweemaal zo groot was als de Hookertelescoop van het Mount Wilson-observatorium. De revolutionaire Hale telescoop werd genoemd naar de Amerikaanse astronoom George Ellery Hale die de telescoop ontwierp en de bouw ervan leidde. Tot 1976 was dit de grootste telescoop op Aarde. Vandaag de dag wordt deze telescoop nog steeds gebruikt voor astronomisch onderzoek.

M19, ook gekend als NGC 6273, is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Ophiuchus. Opvallend is dat deze bolhoop zich, in tegenstelling tot de meeste anderen, zich heel dicht bij…