NGC 246

(1 Stem)
NGC 246 NGC 246 Foto: Steve Crouch

NGC 246, ook bekend als de 'Skull Nebula', is een planetaire nevel in het sterrenbeeld Cetus (Walvis) met een magnitude van 10.9. De nevel bevindt zich 6° ten noordoosten van de ster Beta Ceti. Deze planetaire nevel bevindt zich op een afstand van 1 600 lichtjaar van de Aarde en werd op 27 november 1785 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. De centrale ster die zich in deze nevel bevindt en deze heeft veroorzaakt, is van magnitude 12 en is een zogeheten 'witte dwerg'. Ten zuiden van NGC 246, onder de star Beta Ceti, vinden we ook het spiraalvormig sterrenstelsel NGC 247 terug. De diameter van de planetaire nevel NGC 246 wordt geschat op drie tot vier lichtjaar. Onder goede omstandigheden (maanloze nacht en geen last van lichtvervuiling) moet het mogelijk zijn om NGC 246 al waar te nemen met een 20 cm telescoop. Dit deep-sky object wordt het best waargenomen met een OIII-filter.

Sterrenbeeld: Cetus

Cetus

Dit gebeurde vandaag in 2003

Het Sub-Millimeter Array (SMA) observatorium in Hawaii wordt officieel in gebruik genomen. Dit observatorium bestaat uit acht schotelantennes met een diameter van zes meter die als interferometer gebruikt worden voor astronomische waarnemingen in submillimetergolflengtes. Het SMA is in handen van het Smithsonian Astrophysical Observatory en het Academia Sinica Institute of Astronomy and Astrophysics.

NGC 7331