NGC 1931

(1 Stem)
NGC 1931 NGC 1931 Foto: Friedhelm Hübner

NGC 1931 is een emissie- en reflectienevel met daarin een open cluster die samen gelegen zijn in het sterrenbeeld Auriga. Dit deep-sky object is 4’ x 4’ groot en heeft een helderheid van magnitude 11,6. NGC 1931 wordt vaak omschreven als een miniatuurversie van de bekende Orionnevel door de vele gelijkenissen. In het centrum van deze nevel vinden we vier sterren terug in de vorm van een trapezium die te vergelijken zijn met de sterren van de bekende 'Trapezium Cluster' in de Orionnevel. Aangezien NGC 1931 een klein object is, is het nodig om een zo hoog mogelijke vergroting te gebruiken wanneer men dit object wil waarnemen. De nevel zelf is ook in de Sharpless cataloog terug te vinden onder 'Sh 2-237'. NGC 1931 werd op 4 februari 1793 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel en bevindt zich op een afstand van ongeveer 7 000 lichtjaar..

Sterrenbeeld: Auriga
Magnitude: 11,6

Auriga

Meer in deze categorie: « NGC 1535 NGC 2022 »

Dit gebeurde vandaag in 1991

Het Amerikaanse ruimteveer Atlantis brengt vanop het Kennedy Space Center het Compton Gamma Ray Observatory in de ruimte voor sterrenkundig röntgenonderzoek. Deze Amerikaanse ruimtetelescoop is de tweede van NASA's Great Observatories en bleef tot 4 juni 2000 operationeel. Aan boord van deze satelliet bevonden zich vier instrumenten waarmee men vooral bronnen van röntgenstraling en gammastraling bestudeerde. Foto: NASA

NGC 4565, ook gekend als 'Caldwell 38', is een spiraalvormig sterrenstelsel dat we terugvinden in het sterrenbeeld Hoofdhaar (Coma Berenices). Dit sterrenstelsel heeft een helderheid van magnitude 10.1 en werd…