NGC 1931

(1 Stem)
NGC 1931 NGC 1931 Foto: Friedhelm Hübner

NGC 1931 is een emissie- en reflectienevel met daarin een open cluster die samen gelegen zijn in het sterrenbeeld Auriga. Dit deep-sky object is 4’ x 4’ groot en heeft een helderheid van magnitude 11,6. NGC 1931 wordt vaak omschreven als een miniatuurversie van de bekende Orionnevel door de vele gelijkenissen. In het centrum van deze nevel vinden we vier sterren terug in de vorm van een trapezium die te vergelijken zijn met de sterren van de bekende 'Trapezium Cluster' in de Orionnevel. Aangezien NGC 1931 een klein object is, is het nodig om een zo hoog mogelijke vergroting te gebruiken wanneer men dit object wil waarnemen. De nevel zelf is ook in de Sharpless cataloog terug te vinden onder 'Sh 2-237'. NGC 1931 werd op 4 februari 1793 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel en bevindt zich op een afstand van ongeveer 7 000 lichtjaar..

Sterrenbeeld: Auriga
Magnitude: 11,6

Auriga

Meer in deze categorie: « NGC 1535 NGC 2022 »

Piloot Robert M. White vliegt met het Amerikaanse X-15 raketvliegtuig tot op een hoogte van 95,9 kilometer en bereikt een maximale snelheid van 6 165 kilometer per uur. Het X-15 raketvliegtuig was een van de belangrijkste experimentele vliegtuigen van de Amerikaanse luchtmacht en NASA. De X-15 brak talrijke snelheids- en hoogterecords in de jaren '60 en leverde een grote hoeveelheid gegevens op die nog decennia lang gebruikt werden bij het ontwerp van nieuwere ruimtevaartuigen. Foto: USAF

M17 is een prachtige emissienevel in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter) die qua schoonheid zeker niet moet onderdoen voor de bekende Orionnevel (M42). Indien hij in onze streken hoger aan de…