NGC 2359

NGC 2359 NGC 2359

NGC 2359 is een prachtige emissienevel in het sterrenbeeld Canis Major (Grote Hond) van magnitude 11.4. Deze nevel, die ook de bijnaam 'Thor's Helmet' kreeg, bevat in het centrum een Wolf-Rayet ster (HD 56925). Wolf-Rayetsterren zijn zware sterren met een massa van meer dan 20 zonmassa's die hun massa snel verliezen door een krachtige zonnewind. NGC 2359 is ongeveer 15 000 lichtjaar van de Aarde verwijderd en de nevel zelf is ongeveer 30 lichtjaar groot. NGC 2359 werd op 31 januari 1785 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. Om dit object het best te kunnen waarnemen, heeft men een grote telescoop nodig en een OIII-filter.

Sterrenbeeld: Canis Major
Magnitude: 11.4

• DEC: -13° 13.8'

Canis Major

De Duitse amateur-sterrenkundige Karl Ludwig Hencke ontdekt de planetoïde (6) Hebe. Deze planetoïde bevindt zich tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter en heeft een gemiddelde diameter van ongeveer 186 kilometer. De baan rond de Zon is sterk ellipsvormig en de afstand tot onze ster kan variëren tussen de 2,914 en 1,937 astronomische eenheden.

M54, ook gekend als NGC 6715, is terug te vinden in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter). In de bolvormige sterrenhoop M54 zijn er tot op heden 82 variabele sterren ontdekt, waarvan…