NGC 7000

NGC 7000 NGC 7000

NGC 7000 is een prachtige emissienevel in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Deze nevel kreeg ook de bijnaam 'The North America Nebula'. Zijn bijnaam heeft het object te danken aan zijn sterke gelijkenis met het Noord-Amerikaanse continent. Het hele object is gigantisch groot. Zo beslaat NGC 7000 een gebied aan de nachtelijke hemel dat viermaal zo groot is als een Volle Maan. De nevel werd op 24 oktober 1786 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel.

Sterrenbeeld: Cygnus
Magnitude: 4

Cygnus

Eén van de grote misverstanden rond dit object is dat het niet zichtbaar is voor het menselijk oog. Niets is minder waar! Op een donkere plek kan je deze interstellaire gaswolk al zien met een binoculair. Zeker is dat je met behulp van een grote telescoop en een lage vergroting deze nevel in al zijn pracht kan bewonderen. NGC 7000 kan makkelijk worden teruggevonden aan de sterrenhemel aangezien het zich dicht bij de ster Deneb bevindt. Onder astrofotografen is NGC 7000 een zeer gelieft object. Niet ver van NGC 7000 ligt IC 5070, de zogenaamde 'Pelikaannevel'.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Russische Prognoz 6 satelliet in de ruimte gebracht. Vanuit zijn hoge elliptische baan om de Aarde voert dit ruimtetuig onderzoek uit naar het effect van straling van de Zon op de magnetosfeer.

M88 is een spiraalsterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster. Dit sterrenstelsel is gelijkaardig aan M31 in het sterrenbeeld Andromeda. Het sterrenstelsel beweegt…