NGC 7000

NGC 7000 NGC 7000

NGC 7000 is een prachtige emissienevel in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Deze nevel kreeg ook de bijnaam 'The North America Nebula'. Zijn bijnaam heeft het object te danken aan zijn sterke gelijkenis met het Noord-Amerikaanse continent. Het hele object is gigantisch groot. Zo beslaat NGC 7000 een gebied aan de nachtelijke hemel dat viermaal zo groot is als een Volle Maan. De nevel werd op 24 oktober 1786 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel.

Sterrenbeeld: Cygnus
Magnitude: 4

Cygnus

Eén van de grote misverstanden rond dit object is dat het niet zichtbaar is voor het menselijk oog. Niets is minder waar! Op een donkere plek kan je deze interstellaire gaswolk al zien met een binoculair. Zeker is dat je met behulp van een grote telescoop en een lage vergroting deze nevel in al zijn pracht kan bewonderen. NGC 7000 kan makkelijk worden teruggevonden aan de sterrenhemel aangezien het zich dicht bij de ster Deneb bevindt. Onder astrofotografen is NGC 7000 een zeer gelieft object. Niet ver van NGC 7000 ligt IC 5070, de zogenaamde 'Pelikaannevel'.

De eerste prachtige foto's worden vrijgegeven in het kader van het Hubble Heritage Project. Via dit project worden regelmatig foto's van deep-sky objecten en planeten vrijgegeven die werden gemaakt met de Hubble Space Telescope. Foto: NASA