NGC 1535

(1 Stem)
NGC 1535 NGC 1535

De planetaire nevel NGC 1535 in het sterrenbeeld Eridanus is van magnitude 9.6. Deze nevel is opgebouwd uit een heldere kleine ring met daarrond een halo. In grote instrumenten heeft de nevel een neongroene kleur. Vlakbij de eerste ring ligt in het noordoosten een klein sterretje van magnitude 15. De centrale ster zou een magnitude van 14 hebben. NGC 1535 werd op 1 februari 1785 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. Dit deep-sky object bevindt zich op 1 500 lihctjaar van de Aarde.

Sterrenbeeld: Eridanus

Eridanus

Meer in deze categorie: « NGC 1300 NGC 1931 »

De heldere komeet Hale-Bobb bereikt zijn kortste afstand tot de Aarde (1,3 Astronomische Eenheden). Deze komeet was één van de helderste kometen van de afgelopen paar decennia en was gedurende vele maanden met het blote oog zichtbaar. Hale-Bopp werd op 23 juli 1995 ontdekt op een grote afstand van de Zon en het hemellichaam werd genoemd naar zijn twee ontdekkers, Alan Hale en Thomas Bopp.

M89, ook gekend als NGC 4552, is een elliptisch sterrenstelsel in het sterrenbeeld Virgo (Maagd) dat behoord tot de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Op slechts 40' van het sterrenstelsel vind…