NGC 2022

NGC 2022 NGC 2022

NGC 2022 is een planetaire nevel die we kunnen terugvinden in het sterrenbeeld Orion. Deze zwakke nevel bevindt in het noordelijke gedeelte van het sterrenbeeld tussen de sterren Betelgeuse (α-Orionis) en Meissa (λ-Orionis). NGC 2022 staat op een afstand van 8 000 lichtjaar van de Aarde en werd in 1785 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. Deze planetaire nevel bestaat uit twee ringen van gas die werden uitgestoten door de centrale ster. De binnenste ring heeft een diameter van ongeveer 0,8 lichtjaar terwijl de buitenste, zwakkere ring een diameter heeft van 1,1 lichtjaar. De binnenste ring zet zich nog met een snelheid van 26 kilometer per seconde verder uit. Doordat deze planetaire nevel een helderheid heeft van magnitude 12,8 is deze waarneembaar met middelgrote of grote telescopen. De centrale ster in NGC 2022 heeft een helderheid van magnitude 16.

Sterrenbeeld: Orion
Magnitude: 12,8

Orion

Meer in deze categorie: « NGC 1931 NGC 2024 »

De Engelse astronoom John Russel Hind ontdekt de planetoïde 8 Flora. Deze planetoïde bevindt zich gemiddeld ongeveer 2,2 astronomische eenheden van de zon en is ongeveer 136×136×113 kilometer groot. Vanaf de Aarde gezien kan deze planetoïde tijdens opposities een magnitude van gemiddeld +8,7 bereiken. Tijdens gunstige opposities, wanneer de planetoïde zich in de buurt van haar perihelium bevindt, kan de helderheid oplopen tot +7,9.

NGC 7789 is open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia van magnitude 6.7. Deze open sterrenhoop is makkelijk in een binoculair te zien als een wazig vlekje. Door de telescoop is…