Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 94 Messier 94 Siggi Kohlert

M94 is een prachtig en helder spiraalstelsel in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden). Opvallend aan dit deep-sky object is een ring van heldere jonge sterren die duidelijk zichtbaar is op belichtingsfoto's. Dit is mogelijk het resultaat van een botsing. Over de afstand tot M94 bestaat nog enige discussie. Verschillende metingen spreken van een afstand tussen de 15 en 30 miljoen lichtjaar. M94 is het helderste lid van de Canes Venatici-groep. Dit is een groep van sterrenstelsels die deel uitmaakt van de grotere en meer bekende Virgocluster. In de binnenste ring van M94 vindt nog steeds stervorming plaats terwijl de buitenste ring bestaat uit oudere sterren.

Sterrenbeeld: Canes Venatici

• DEC: 41° 07'

Canes Venatici

M94 werd in 1779 ontdekt door Pierre Méchain. De Franse kometenjager Charles Messier observeerde het sterrenstelsel voor het eerst op 24 maart 1781. John Herschel noemde M94 groot, zeer helder en nauwelijks oplosbaar. Ook de astronomen Smyth en Webb dachten dat ze met een bolvormige sterrenhoop te maken hadden. Lorde Rosse noemde het sterrenstelsel (correct) een spiraalnevel. Zijn tijdgenoot, D'Arrest, dacht dan weer dat hij met een planetaire nevel te maken had.

M94 is eenvoudig terug te vinden wanneer men vertrekt van de ster Alpha CVn. Daarna beweegt men zich 3° noordoostwaarts zodat het object mooi zichtbaar wordt. In een binoculair ziet men een zwak nevelvlekje. Door een telescoop ziet men een heldere sferische kern omgeven door een zwakkere ovale halo. De spiraalstructuur is enkel zichtbaar in grote telescopen of op langbelichte foto's.

De Russische ruimtesonde Venera 9 stuurt vanop het oppervlak van de planeet Venus televisiebeelden terug naar de Aarde. Ondanks een dicht wolkendek en dichte atmosfeer bleek het op Venus even helder als op een bewolkte dag op Aarde. Venera 9 werd op 8 juni 1975 in de ruimte gebracht. De lander bleef gedurende 53 minuten functioneren en verzamelde gegevens betreffende temperatuur, luchtdruk, windsnelheden en bodemgesteldheid. Daarna begaf het tuig onder de helse condities op Venus. Foto: Roscosmos