Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 78 Messier 78 Foto: Siggi Kohlert

Het sterrenbeeld Orion bestaat voor een groot deel uit een gigantisch nevelcomplex waarvan de bekende Orionnevel (M42) een opvallende verheldering is. Ook de reflectienevel M78 maakt echter deel uit van deze enorme nevel. De afstand tot de verheldering werd bepaald op 1 630 lichtjaar en het object heeft een werkelijke diameter van drie lichtjaar. De nevel zelf wordt verlicht door een zeer nauwe dubbelster met de naam ADS 4374. M78 bevat twee bijbehorende nevels, NGC 2067 en NGC 2071, en er werden in deze nevel ook al 45 veranderlijke sterren ontdekt van het type T Tauri.

Sterrenbeeld: Orion

Orion

M78 werd in januari 1780 ontdekt door Pierre Méchain, een Franse kometenjager. Zijn goede vriend, Charles Messier, observeerde de nevel eveneens op 17 december 1780 en noemde het object "een sterrenhoop met een nevel erin". Lord Rosse dacht (foutief) een spiraalstructuur te herkennen in M78.

M78 is eenvoudig terug te vinden iets ten noordoosten van de meest linkse gordelster van Orion. Men kan de nevel het best waarnemen tijdens zeer koude, maanloze winternachten. In een binoculair ziet men een klein zwak neveltje. Zowel grote als kleine telescopen zien duidelijk een ovaalvormige nevelvlek met enkele sterren in.

Dit gebeurde vandaag in 1970

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan worden de twee Russische kosmonauten Andrian Nikolayev en Vitaly Sevastyanov in de ruimte gebracht aan boord van de Sojoez 9 ruimtecapsule. Zij verbleven bijna achttien dagen in een baan om de Aarde en verrichten onderzoek naar de gevolgen van gewichtloosheid op het menselijk lichaam.

M99 is een spiraalvormig sterrenstelsel dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Doordat we het sterrenstelsel vanuit bovenaanzicht bekijken, zijn de spiraalarmen mooi te zien op fotografische opnames…