Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 78 Messier 78 Foto: Siggi Kohlert

Het sterrenbeeld Orion bestaat voor een groot deel uit een gigantisch nevelcomplex waarvan de bekende Orionnevel (M42) een opvallende verheldering is. Ook de reflectienevel M78 maakt echter deel uit van deze enorme nevel. De afstand tot de verheldering werd bepaald op 1 630 lichtjaar en het object heeft een werkelijke diameter van drie lichtjaar. De nevel zelf wordt verlicht door een zeer nauwe dubbelster met de naam ADS 4374. M78 bevat twee bijbehorende nevels, NGC 2067 en NGC 2071, en er werden in deze nevel ook al 45 veranderlijke sterren ontdekt van het type T Tauri.

Sterrenbeeld: Orion

Orion

M78 werd in januari 1780 ontdekt door Pierre Méchain, een Franse kometenjager. Zijn goede vriend, Charles Messier, observeerde de nevel eveneens op 17 december 1780 en noemde het object "een sterrenhoop met een nevel erin". Lord Rosse dacht (foutief) een spiraalstructuur te herkennen in M78.

M78 is eenvoudig terug te vinden iets ten noordoosten van de meest linkse gordelster van Orion. Men kan de nevel het best waarnemen tijdens zeer koude, maanloze winternachten. In een binoculair ziet men een klein zwak neveltje. Zowel grote als kleine telescopen zien duidelijk een ovaalvormige nevelvlek met enkele sterren in.

NGC 3184 is een zogeheten 'face-on' sterrenstelsel en bevindt zich in het sterrenbeeld Grote Beer (Ursa Major). Dit spiraalvormig sterrenstelsel staat op een afstand van 40 miljoen lichtjaar van de…