Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 95 Messier 95 Foto: Siggi Kohlert

M95, ook gekend als NGC 3351, behoort samen met M96 en M105 tot de Leo-1 groep van sterrenstelsels. De onderlinge afstand tussen de twee eerste bedraagt slechts 42' waardoor ze in hetzelfde beeldveld makkelijk zichtbaar zijn in een binoculair. De afstand tot M95, bepaald door cepheïdewaarnemingen met de Hubble Space Telescope, bedraagt 35,5 miljoen lichtjaar. Hiermee heeft men de afstand tot de Leo-1 groep bepaald op 38 miljoen lichtjaar. M95 is een balkspiraalstelsel van het type SBb en heeft opvallende spiraalarmen. Doordat de drie objecten, M95, M96 en M105 dicht bij elkaar liggen, zijn zij een zeer geliefd trio bij amateur-astronomen en astrofotografen.

Sterrenbeeld: Leo

• DEC: 11° 42'

Op 20 maart 1781 ontdekte de Franse kometenjager Pierre Méchain M95, samen met M96. Vier dagen later voegde Charles Messier het sterrenstelsel toe aan zijn bekende lijst van komeetachtige objecten.

M95 en M96 zijn een prachtig stel sterrenstelsels en kunnen beiden makkelijk gezien worden in een binoculair en door telescopen met een lage vergroting. M95 heeft een kern omgeven door een gegranuleerde halo. Onder een donkere hemel kan met behulp van een grote telescoop een glimp worden opgevangen van de spiraalstructuur. Deze vertrekt vanuit een balkvormige kern.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt NASA's MErcury Surface, Space ENvironment, GEochemistry, and Ranging (MESSENGER) ruimtetuig in de ruimte gebracht. De onbemande ruimtesonde vliegt in januari 2008 een eerste keer langs de planeet Mercurius en maakt vervolgens in oktober 2008 en september 2009 nog twee scheervluchten langs deze planeet. Uiteindelijk begeeft MESSENGER zich in maart 2011 in een baan om Mercurius om deze kleine planeet uitvoerig te onderzoeken. Foto: NASA