Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 95 Messier 95 Foto: Siggi Kohlert

M95, ook gekend als NGC 3351, behoort samen met M96 en M105 tot de Leo-1 groep van sterrenstelsels. De onderlinge afstand tussen de twee eerste bedraagt slechts 42' waardoor ze in hetzelfde beeldveld makkelijk zichtbaar zijn in een binoculair. De afstand tot M95, bepaald door cepheïdewaarnemingen met de Hubble Space Telescope, bedraagt 35,5 miljoen lichtjaar. Hiermee heeft men de afstand tot de Leo-1 groep bepaald op 38 miljoen lichtjaar. M95 is een balkspiraalstelsel van het type SBb en heeft opvallende spiraalarmen. Doordat de drie objecten, M95, M96 en M105 dicht bij elkaar liggen, zijn zij een zeer geliefd trio bij amateur-astronomen en astrofotografen.

Sterrenbeeld: Leo

• DEC: 11° 42'

Op 20 maart 1781 ontdekte de Franse kometenjager Pierre Méchain M95, samen met M96. Vier dagen later voegde Charles Messier het sterrenstelsel toe aan zijn bekende lijst van komeetachtige objecten.

M95 en M96 zijn een prachtig stel sterrenstelsels en kunnen beiden makkelijk gezien worden in een binoculair en door telescopen met een lage vergroting. M95 heeft een kern omgeven door een gegranuleerde halo. Onder een donkere hemel kan met behulp van een grote telescoop een glimp worden opgevangen van de spiraalstructuur. Deze vertrekt vanuit een balkvormige kern.

Lancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van de Amerikaanse Swift Gamma-Ray Burst Mission satelliet voor onderzoek naar gammaflitsen. De satelliet kreeg de naam 'Swift' vanwege zijn eigenschap om zichzelf, autonoom en snel, naar de juiste positie te draaien, om zo de nagloei van de kortstondige gammaflitsen te kunnen opvangen. Op 17 januari 2005 detecteerde Swift zijn eerste gammaflits en tegen oktober 2013 had deze satelliet al meer dan 800 gammaflitsen waargenomen. Foto: NASA