Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 95 Messier 95 Foto: Siggi Kohlert

M95, ook gekend als NGC 3351, behoort samen met M96 en M105 tot de Leo-1 groep van sterrenstelsels. De onderlinge afstand tussen de twee eerste bedraagt slechts 42' waardoor ze in hetzelfde beeldveld makkelijk zichtbaar zijn in een binoculair. De afstand tot M95, bepaald door cepheïdewaarnemingen met de Hubble Space Telescope, bedraagt 35,5 miljoen lichtjaar. Hiermee heeft men de afstand tot de Leo-1 groep bepaald op 38 miljoen lichtjaar. M95 is een balkspiraalstelsel van het type SBb en heeft opvallende spiraalarmen. Doordat de drie objecten, M95, M96 en M105 dicht bij elkaar liggen, zijn zij een zeer geliefd trio bij amateur-astronomen en astrofotografen.

Sterrenbeeld: Leo

• DEC: 11° 42'

Op 20 maart 1781 ontdekte de Franse kometenjager Pierre Méchain M95, samen met M96. Vier dagen later voegde Charles Messier het sterrenstelsel toe aan zijn bekende lijst van komeetachtige objecten.

M95 en M96 zijn een prachtig stel sterrenstelsels en kunnen beiden makkelijk gezien worden in een binoculair en door telescopen met een lage vergroting. M95 heeft een kern omgeven door een gegranuleerde halo. Onder een donkere hemel kan met behulp van een grote telescoop een glimp worden opgevangen van de spiraalstructuur. Deze vertrekt vanuit een balkvormige kern.

De Russische onbemande ruimtesonde Mars 7 komt aan bij de planeet Mars. De lander slaagt er echter niet in om af te dalen in de Marsatmosfeer en vliegt de planeet voorbij op een afstand van 1 300 kilometer. De oorzaak van deze mislukte Marsmissie zou te wijten zijn aan problemen met transitoren aan boord van het ruimtetuig. Het ruimtetuig werd op 9 augustus 1973 in de ruimte gebracht en de lander werd ontwikkeld om het oppervlak en de atmosfeer van Mars te onderzoeken. Foto: Roscosmos