Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 98 Messier 98 Foto: Siggi Kohlert

M98 is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat tot de bekende Virgocluster van sterrenstelsels behoort. Opmerkelijk aan dit sterrenstelsel is dat het zich naar ons toe beweegt (met een snelheid van ongeveer 1 200 km/s) en niet van ons af zoals de meeste andere leden die deel uitmaken van de Virgocluster. In het spectrum van M98 is dan ook een duidelijke blauwverschuiving zichtbaar. Messier 98 bezit ook een groot aantal stervormingsgebieden en stofbanden.

Sterrenbeeld: Coma Berenices

• DEC: 14° 54'

M98, M99 en M100 werden in het jaar 1781 ontdekt door Pierre Méchain en op 13 april 1791 voor het eerst geobserveerd door de Franse kometenjager Charles Messier. William Herschel observeerde het sterrenstelsel voor het eerst op 30 december 1783 en noemde het een grote nevel. Hij vermoedde eveneens enkele sterren te kunnen oplossen in de kern. Ook Lord Rosse observeerde het object grondig op 9 maart 1850, hij noemde het sterrenstelsel in zijn aantekeningen 'een lichtstraal'.

M98 is eenvoudig terug te vinden wanneer men vertrekt van de ster 6 Comae. 30' ten oosten van de ster van magnitude 5 vindt men uiteindelijk het sterrenstelsel terug. In een kleine telescoop lijkt M98 op een opvale gloed met een sterachtige kern. Grotere telescopen kunnen onder een donkere hemel verschillende details tonen.

Dit gebeurde vandaag in 1994

Het eerste fragment van de komeet Shoemaker-Levy 9 slaat met een snelheid van 60 kilometer per seconde in op de planeet Jupiter. De botsing tussen Jupiter en het eerste fragment van deze uit elkaar gevallen komeet was de eerste botsing tussen twee hemellichamen die ooit rechtstreeks is waargenomen.

M93, ook gekend als NGC 2447, is een kleine maar heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Puppis (Achtersteven). De helderste sterren zijn blauwe reuzen van het spectraaltype B9. De tachtig…