Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 98 Messier 98 Foto: Siggi Kohlert

M98 is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat tot de bekende Virgocluster van sterrenstelsels behoort. Opmerkelijk aan dit sterrenstelsel is dat het zich naar ons toe beweegt (met een snelheid van ongeveer 1 200 km/s) en niet van ons af zoals de meeste andere leden die deel uitmaken van de Virgocluster. In het spectrum van M98 is dan ook een duidelijke blauwverschuiving zichtbaar. Messier 98 bezit ook een groot aantal stervormingsgebieden en stofbanden.

Sterrenbeeld: Coma Berenices

• DEC: 14° 54'

M98, M99 en M100 werden in het jaar 1781 ontdekt door Pierre Méchain en op 13 april 1791 voor het eerst geobserveerd door de Franse kometenjager Charles Messier. William Herschel observeerde het sterrenstelsel voor het eerst op 30 december 1783 en noemde het een grote nevel. Hij vermoedde eveneens enkele sterren te kunnen oplossen in de kern. Ook Lord Rosse observeerde het object grondig op 9 maart 1850, hij noemde het sterrenstelsel in zijn aantekeningen 'een lichtstraal'.

M98 is eenvoudig terug te vinden wanneer men vertrekt van de ster 6 Comae. 30' ten oosten van de ster van magnitude 5 vindt men uiteindelijk het sterrenstelsel terug. In een kleine telescoop lijkt M98 op een opvale gloed met een sterachtige kern. Grotere telescopen kunnen onder een donkere hemel verschillende details tonen.

Carolyn en Eugene M. Shoemaker ontdekken samen met David Levy een komeet die later Shoemaker-Levy 9 wordt genoemd. Bij de ontdekking was de komeet al in stukken gebroken. Tussen 16 en 22 juli 1994 sloegen 21 fragmenten van deze komeet in op de planeet Jupiter. Het effect van de inslag van de komeet op de atmosfeer van Jupiter was spectaculair. Zo stegen vuurbollen zo groot als de Aarde op in de atmosfeer van de planeet. De botsing tussen Jupiter en de komeet was de eerste botsing tussen twee hemellichamen die ooit rechtstreeks is waargenomen.

M22 is de derde helderste bolvormige sterrenhoop aan de sterrenhemel en is terug te vinden in het sterrenbeeld Sagittarius (Schutter). Deze prachtige bolhoop zou nog een stuk helderder zijn, mocht …