Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 63 Messier 63

M63, ook gekend als NGC 5055, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden) en draagt ook de naam 'Zonnebloemsterrenstelsel' (Sunflowergalaxy' in het Engels). Dit sterrenstelsel maakt wellicht deel uit van een cluster waartoe ook het sterrenstelsel M51 (Draaikolknevel) behoord. Op 25 mei 1971 werd er een supernovae van het type Ia ontdekt in M63 die magnitude 11.8 bereikte. De cluster waartoe M63 behoort, bevindt zich op een afstand van 37 miljoen lichtjaar van de Aarde.

Sterrenbeeld: Canes Venatici

Canes Venatici

M63 werd in het jaar 1781 ontdekt door de Franse astronoom Pierre Méchain. Het was de eerste originele ontdekking van Charles Messiers vriend die in het totaal zo'n 25 objecten ontdekte uit de (latere) Messier cataloog.

Men kan M63 eenvoudig terugvinden 6° ten zuiden van het object M51. Het sterrenstelsel is reeds zichtbaar met een (grote) binoculair, niet zo ver van M94. Een telescoop toont een heldere sterachtige kern, omgeven door een zwakkere halo. In grotere telescopen kunnen de spiraalarmen opgemerkt worden onder een goed donkere hemel.

De Amerikaanse Marslander Phoenix maakt een zachte landing op het Marsoppervlak nabij de noordpoolkap van de planeet. Deze 250 kilogram zware lander werd uitgerust met een robotarm die 2,3 meter ver reikt, een camera met stereovisie, een gasanalysator, ovens voor de thermal and evolved-gas analyzer, een camera aan de onderzijde om de landing te filmen en een meteorologisch station. Op 31 juli 2008 werd door NASA aan de hand van gegevens afkomstig van de Phoenix Marslander bevestigd dat er op Mars inderdaad water voorkomt in de vorm van ijs onder een dunne laag zand en stof. Foto: NASA