Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 63 Messier 63

M63, ook gekend als NGC 5055, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden) en draagt ook de naam 'Zonnebloemsterrenstelsel' (Sunflowergalaxy' in het Engels). Dit sterrenstelsel maakt wellicht deel uit van een cluster waartoe ook het sterrenstelsel M51 (Draaikolknevel) behoord. Op 25 mei 1971 werd er een supernovae van het type Ia ontdekt in M63 die magnitude 11.8 bereikte. De cluster waartoe M63 behoort, bevindt zich op een afstand van 37 miljoen lichtjaar van de Aarde.

Sterrenbeeld: Canes Venatici

Canes Venatici

M63 werd in het jaar 1781 ontdekt door de Franse astronoom Pierre Méchain. Het was de eerste originele ontdekking van Charles Messiers vriend die in het totaal zo'n 25 objecten ontdekte uit de (latere) Messier cataloog.

Men kan M63 eenvoudig terugvinden 6° ten zuiden van het object M51. Het sterrenstelsel is reeds zichtbaar met een (grote) binoculair, niet zo ver van M94. Een telescoop toont een heldere sterachtige kern, omgeven door een zwakkere halo. In grotere telescopen kunnen de spiraalarmen opgemerkt worden onder een goed donkere hemel.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de eerste Mariner ruimtesonde gelanceerd met behulp van een Atlas-Agena B raket. Het doel van deze missie was een scheervlucht langs de planeet Venus maar omwille van verschillende technische problemen heeft men de draagraket 293 seconden na lift-off moeten vernietigen aangezien de raket niet meer bestuurbaar was en uit koers raakte. Foto: NASA