Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 93 Messier 93 Foto: Siggi Kohlert

M93, ook gekend als NGC 2447, is een kleine maar heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Puppis (Achtersteven). De helderste sterren zijn blauwe reuzen van het spectraaltype B9. De tachtig clusterleden zijn verspreid over een afstand van ongeveer 23 lichtjaar wat op een afstand van 3 600 lichtjaar overeenkomt met een schijnbare diameter van 22'.

Sterrenbeeld: Puppis

Puppis

M93 is één van laatste objecten dat door Charles Messier zelf werd ontdekt. Op 20 maart 1781 zag hij voor het eerst de open sterrenhoop die hij in zijn bekende lijst opnam onder het nummer 93.

Om M93 eenvoudig op te zoeken vertrekt men best vanaf de dubbelster Omnikron CMa. Daarna beweegt men zich 10 graden oostwaarts waarna het object zichtbaar moet zijn. De kern heeft de opvallende vorm van een driehoek of pijlkop. De sterrenhoop vormt op een mooi contrast tegenover de zwakke gloed van de Melkweg die zich op de achtergrond bevindt.

De Amerikaanse piloot William "Pete" Knight bereikt met het X-15 raketvlieg een hoogte van 85,5 kilometer. Het 15,4 meter lange X-15 raketvliegtuig werd gebouwd door de twee bedrijven North American Aviation en Reaction Motors en was een van de belangrijkste experimentele vliegtuigen van NASA en de Amerikaanse luchtmacht. De X-15 werd onder de vleugel van een B-52-bommenwerper tot op grote hoogte gebracht en vandaar gelanceerd. Foto: NASA