Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 97 Messier 97 Foto: Gianluca Masi

M97 is een relatief grote planetaire nevel in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer). Dit deep-sky object wordt vooral gewaardeerd door meer ervaren waarnemers. Het object dankt zijn bijnaam, 'Uilnevel', aan twee opvallende donkere gebieden in de nevel waardoor het object lijkt op het hoofd van een uil. M97 staat op een afstand van ongeveer 3 000 lichtjaar van de Aarde en heeft een diameter van drie lichtjaar wat overeenkomt met een schijnbare doormeter van 200'x200' (gezien vanaf de Aarde). De centrale ster in M97 heeft een oppervlakte van 85 000 Kelvin en is moeilijk te zien met amateur-telescopen vanwege de lage helderheid.

Sterrenbeeld: Ursa Major

Ursa Major

M97 werd op 16 februari 1781 ontdekt door Pierre Méchain. De Franse kometenjager Charles Messier observeerde het object voor het eerst op 24 maart 1781. Beide waarnemers vonden de planetaire nevel een moeilijk waarneembaar object. Lord Rosse maakte als eerste melding van de twee donkere vlekken, en hij lanceerde eveneens de naam 'Uilenhoofd'.

Doordat M97 zich in het sterrenbeeld Grote Beer bevindt, is het object circumpolair. Dit wil zeggen dat het object het hele jaar door zichtbaar vanop het noordelijk halfrond. Om de nevel eenvoudig terug te vinden, vertrekt men best van de ster bèta UMa om daarna anderhalve graad zuid- en 2° oostwaarts te bewegen. Met een 80 mm telescoop toont de planetaire nevel zeer zwak maar deze is zeker al zichtbaar. In kleine en middelgrote telescopen ziet men bij een lage vergroting een egale, ronde nevel ter grootte van de planeet Jupiter. Onder een donkere hemel is het met een middelmatige telescoop reeds mogelijk, bij een hoge vergroting, om de twee donkere vlekken waar te nemen waaraan het object zijn naam dankt. Ook mooi is de samenstand met het spiraalstelsel M108 dat zich op nauwelijks 1 graad van de Uilnevel bevindt. Beide objecten zijn bij een lage vergroting zichtbaar in hetzelfde beeldveld.

97De prachtige Uilnevel (M97) gefotografeerd door William McLaughlin.

Overlijden van de Pools-Duitse astronoom Johannes Hevelius. Hij publiceerde in 1647 het resultaat van zijn vier jaar durende cartografisch onderzoek van de Maan onder de titel 'Selenographia sive Lunae Descriptio'. Hierbij ontdekte hij ook de zogeheten 'libratie' (langzame schommeling) van de Maan. Tijdens zijn cartografisch werk van de sterrenhemel introduceerde Hevelius ook een aantal sterrenbeelden die vandaag de dag nog steeds in gebruik zijn zoals de sterrenbeelden 'Jachthonden' en 'Sextant'.

NGC 40 werd ontdekt in 1788 door de Duits-Britse astronoom William Herschel en is een planetaire nevel in het sterrenbeeld Cepheus. Dit deep-sky object, dat ook gekend is onder de…