Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 73 Messier 73 Foto: Siggi Kohlert

M73, ook gekend als NGC 6994, is één van de vreemdste objecten uit de bekende Messiercatalogus. Dit object, gelegen in het sterrenbeeld Aquarius (Waterman) bestaat uit een groep van vier sterren welke een Y-vormig patroon vormen. De helderheid van deze sterren bedraagt magnitude 10,5, 10,5, 11 en 12. Het is niet bekend of deze sterren fysisch verbonden zijn.

Sterrenbeeld: Aquarius

Aquarius

M73 werd in het jaar 1780 ontdekt door Charles Messier. Hij noemde het object "een cluster van een viertal sterren, met een zwakke nevel er rond". Later bleek deze nevel een optische illusie te zijn die wellicht werd veroorzaakt door de slechte kwaliteit van zijn instrumenten.

M73 is eenvoudig terug te vinden 1,5° ten oosten van de bolvormige sterrenhoop M72.

De Amerikaanse ruimtesonde Mariner 2 vliegt op een afstand van 34 773 kilometer langs de planeet Venus. Dit was de eerste maal dat de Verenigde Staten er in slaagden om een onbemand ruimtetuig tot bij een andere planeet te brengen. Wetenschappers ontdekten aan de hand van deze missie dat de zonnewind in de interplanetaire ruimte continu voortraast en dat kosmisch stof hier veel minder voorkomt dan in de directe nabijheid van de Aarde. Ook ontdekte men dat Venus een kurkdroge planeet moest zijn met een ononderbroken wolkendek dat tot 60 kilometer hoogte reikte. NASA ontving op 3 januari 1963 het laatste signaal van Mariner 2 toen de ruimtesonde zich op een afstand van 87,4 miljoen kilometer van de Aarde bevond. Foto: NASA