Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 73 Messier 73 Foto: Siggi Kohlert

M73, ook gekend als NGC 6994, is één van de vreemdste objecten uit de bekende Messiercatalogus. Dit object, gelegen in het sterrenbeeld Aquarius (Waterman) bestaat uit een groep van vier sterren welke een Y-vormig patroon vormen. De helderheid van deze sterren bedraagt magnitude 10,5, 10,5, 11 en 12. Het is niet bekend of deze sterren fysisch verbonden zijn.

Sterrenbeeld: Aquarius

Aquarius

M73 werd in het jaar 1780 ontdekt door Charles Messier. Hij noemde het object "een cluster van een viertal sterren, met een zwakke nevel er rond". Later bleek deze nevel een optische illusie te zijn die wellicht werd veroorzaakt door de slechte kwaliteit van zijn instrumenten.

M73 is eenvoudig terug te vinden 1,5° ten oosten van de bolvormige sterrenhoop M72.

De Belgische astronaut Dirk Frimout keert na een ruimtemissie van 8 dagen en 22 uur met het Amerikaanse ruimteveer Atlantis terug naar de Aarde. In het vrachtruim van het ruimteveer bevonden zich twee Spacelab-platformen waarop een deel van de instrumenten bevestigd werden voor deze eerste Atmospheric Laboratory for Applications and Science (ATLAS-1) missie. De ATLAS ruimtemissies maakten deel uit van NASA's Mission to Planet Earth programma waarbij men onze planeet nauwkeurig onderzocht. Tijdens deze Space Shuttle missie werden veertien wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd met behulp van twaalf instrumenten die ontwikkeld werden door diverse landen waaronder ook België. Foto: NASA