Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 72 Messier 72 Foto: Siggi Kohlert

M72, ook gekend als NGC 6981, is een prachtige bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Aquarius (Waterman). Vaak wordt dit object overschaduwd door de nabije gelegen bolhoop M2. De bolvormige sterrenhoop M72 ligt op een afstand van 53 000 lichtjaar van de Aarde en heeft een werkelijke diameter van ongeveer 106 lichtjaar. Tot op heden werden 42 veranderlijke sterren waargenomen in deze cluster waarvan de meeste van het type RR Lyrae zijn. De helderste individuele ster in Messier 72 heeft een magnitude van 14,2.

Sterrenbeeld: Aquarius

Aquarius

De bolhoop werd in het jaar 1780 ontdekt door Pierre Méchain. Twee maand later (in oktober van datzelfde jaar) observeerde de Franse kometenjager Charles Messier M72 voor het eerst en nam hij de cluster op in zijn lijst van komeetachtige objecten.

M72 is makkelijk zichtbaar met een binoculair maar om de cluster grondig te kunnen bestuderen, heeft men een telescoop nodig. In een 10-cm kijker wordt de rand van M72 reeds granuleus en in een 20-cm telescoop kan men de eerste opgeloste sterren onderscheiden. Grotere telescopen zijn nodig om de cluster tot in de kern op te lossen.

Overlijden van de Pools-Duitse astronoom Johannes Hevelius. Hij publiceerde in 1647 het resultaat van zijn vier jaar durende cartografisch onderzoek van de Maan onder de titel 'Selenographia sive Lunae Descriptio'. Hierbij ontdekte hij ook de zogeheten 'libratie' (langzame schommeling) van de Maan. Tijdens zijn cartografisch werk van de sterrenhemel introduceerde Hevelius ook een aantal sterrenbeelden die vandaag de dag nog steeds in gebruik zijn zoals de sterrenbeelden 'Jachthonden' en 'Sextant'.

M14 is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Ophiuchus (Slangendrager). In tegenstelling tot andere bolhopen wordt M14 niet helderder naar het centrum toe. In 1964 werd op foto's van de…