Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 72 Messier 72 Foto: Siggi Kohlert

M72, ook gekend als NGC 6981, is een prachtige bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Aquarius (Waterman). Vaak wordt dit object overschaduwd door de nabije gelegen bolhoop M2. De bolvormige sterrenhoop M72 ligt op een afstand van 53 000 lichtjaar van de Aarde en heeft een werkelijke diameter van ongeveer 106 lichtjaar. Tot op heden werden 42 veranderlijke sterren waargenomen in deze cluster waarvan de meeste van het type RR Lyrae zijn. De helderste individuele ster in Messier 72 heeft een magnitude van 14,2.

Sterrenbeeld: Aquarius

Aquarius

De bolhoop werd in het jaar 1780 ontdekt door Pierre Méchain. Twee maand later (in oktober van datzelfde jaar) observeerde de Franse kometenjager Charles Messier M72 voor het eerst en nam hij de cluster op in zijn lijst van komeetachtige objecten.

M72 is makkelijk zichtbaar met een binoculair maar om de cluster grondig te kunnen bestuderen, heeft men een telescoop nodig. In een 10-cm kijker wordt de rand van M72 reeds granuleus en in een 20-cm telescoop kan men de eerste opgeloste sterren onderscheiden. Grotere telescopen zijn nodig om de cluster tot in de kern op te lossen.

De eerste van de vier grote telescopen van de Very Large Telescope (VLT) wordt voor het eerst naar de sterrenhemel gericht. De Very Large Telescope (VLT) is een observatorium van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) op de berg Cerro Paranal in de Atacamawoestijn in Chili op 2 635 meter hoogte. Het observatorium bestaat vandaag de dag uit vier grote 8,2-meter spiegeltelescopen van het type Ritchey-Chrétien, die de Unit Telescopes of UT’s worden genoemd, en een aantal kleinere telescopen met een spiegeldoorsnede van 1,8 m. De vier spiegeltelescopen kunnen als een interferometer aan elkaar worden gekoppeld, waardoor ze als één grote telescoop kunnen opereren. Foto: ESO