Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 103 Messier 103 Foto: FLC Observatory

M103, ook gekend als NGC 7654, is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia van ongeveer 170 sterren dat op 8 000 lichtjaar van ons verwijderd is. De jonge cluster bevat voornamelijk hete blauwe sterren. M103 is samen met M52 het noordelijkst gelegen Messierobject en het hele jaar door zichtbaar.

Sterrenbeeld: Cassiopeia

Cassiopeia

M103 werd in 1781 ontdekt door Pierre Méchain. Dit was lange tijd het laatste object in de catalogus van Messier tot hij werd aangevuld in de twintigste eeuw. John Herschel noemde het een heldere en tamelijk grote sterrenhoop, rijk aan sterren van magnitude 11 en 12.

Men vindt de open sterrenhoop terug 1° ten oosten van de ster δ Cas in het sterrenbeeld Cassiopeia. Het object is slechts 7' groot zodat grote vergrotingen nodig zijn om het object te kunnen oplossen. Het object heeft de opvallende en makkelijk herkenbare vorm van een kerstboom. De helderste ster die we zien in M103 is de dubbelster Struve 131 (magnitude 7) aan de top van de 'boom' maar is geen lid van de cluster. Net ten oosten van M103 liggen drie andere open sterrenhopen die bij lage vergroting allemaal in één beeldveld passen. Met een binoculair of in de zoeker van een telescoop ziet men de sterrenhoop als een wit vlekje dat niet op te lossen is in sterren. Met een telescoop van 10 cm en een vergroting van 160x ziet men enkele tientallen sterren die het hele beeldveld vullen. Een telescoop van 15 cm toont een 40-tal sterren tot magnitude 14.

De Duitse astronoom Ernst Wilhelm Leberecht Tempel ontdekt vanuit Marseille de planetoïde 65 Cybele die werd genoemd naar een moedergodin uit de Frygische mythologie. Deze planetoïde heeft een diameter van 240 kilometer en draait in 4 041 uur om haar eigen as. Dit hemellichaam wordt door spectraalanalyse ingedeeld bij de C-type planetoïden wat betekent dat ze een relatief laag albedo heeft en een donker oppervlak. Tijdens een sterbedekking in 1979 ontdekten astronomen aanwijzingen voor een natuurlijke satelliet met een diameter van ongeveer elf km.

NGC 7789 is open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia van magnitude 6.7. Deze open sterrenhoop is makkelijk in een binoculair te zien als een wazig vlekje. Door de telescoop is…