Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 52 Messier 52 Foto: Siggi Kohlert

M52, ook gekend als NGC 7654, is een mooie open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia. Samen met M103 zijn dit de meest noordelijk gelegen Messierobjecten. In onze streken is dit object het hele jaar door zichtbaar. Volgens recente metingen heeft deze cluster een leeftijd van ongeveer 35 miljoen jaar. De afstand tot M52 is niet nauwkeurig bekend maar ligt ergens tussen 3 000 en 7 000 lichtjaar. Indien we van een afstand van 5 000 lichtjaar uitgaan, is de werkelijke diameter van het object 19 lichtjaar.

Sterrenbeeld: Cassiopeia

Cassiopeia

De sterrenhoop werd op 7 september 1774 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier.

M52 is eenvoudig terug te vinden 1° ten zuiden van de ster 4 Cassopeiae. In een grote binoculair kan men op donkere plaatsen op 34' van M52 NGC 7635 of de 'Bubble Nebula' terugvinden. In een telescoop zijn er een honderdtal sterren te zien tussen magnitude 9 en 13.

De Britse astronoom, wiens ouders uit België kwamen, Philibert Jacques Melotte komt te overlijden. Hij ontdekte in 1908 een maan rond de gasplaneet Jupiter die in 1975 de naam 'Pasiphae' kreeg. Philibert Jacques Melotte ontdekte in 1909 ook de kleine planetoïde 676 Melitta en stelde in 1915 een cataloog samen met daarin 245 deep-sky objecten. In 1909 ontving Melotte de Jackson-Gwilt Medal uit handen van de Royal Astronomical Society.

M7, ook gekend als NGC 6475, is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Scorpius (Schorpioen). Dit object wordt ook wel de 'Ptolemaeus cluster' genoemd. De sterrenhoop is enorm groot. Zo…