Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 52 Messier 52 Foto: Siggi Kohlert

M52, ook gekend als NGC 7654, is een mooie open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia. Samen met M103 zijn dit de meest noordelijk gelegen Messierobjecten. In onze streken is dit object het hele jaar door zichtbaar. Volgens recente metingen heeft deze cluster een leeftijd van ongeveer 35 miljoen jaar. De afstand tot M52 is niet nauwkeurig bekend maar ligt ergens tussen 3 000 en 7 000 lichtjaar. Indien we van een afstand van 5 000 lichtjaar uitgaan, is de werkelijke diameter van het object 19 lichtjaar.

Sterrenbeeld: Cassiopeia

Cassiopeia

De sterrenhoop werd op 7 september 1774 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier.

M52 is eenvoudig terug te vinden 1° ten zuiden van de ster 4 Cassopeiae. In een grote binoculair kan men op donkere plaatsen op 34' van M52 NGC 7635 of de 'Bubble Nebula' terugvinden. In een telescoop zijn er een honderdtal sterren te zien tussen magnitude 9 en 13.

De Franse astronoom Auguste Charlois ontdekt vanop een sterrenwacht nabij de Franse stad Nice de planetoïde 349 Dembowska. Deze 140 kilometer grote planetoïde heeft een hoog albedo en behoort tot de R-klasse van planetoïden. De planetoïde 349 Dembowska werd genoemd naar de Italiaanse astronoom Ercole Dembowski die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan wetenschappelijk onderzoek naar meervoudige stersystemen.

M93, ook gekend als NGC 2447, is een kleine maar heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Puppis (Achtersteven). De helderste sterren zijn blauwe reuzen van het spectraaltype B9. De tachtig…