Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 74 Messier 74 Foto: Siggi Kohlert

M74, ook gekend als NGC 628, is een spectaculair spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Pisces (Vissen) dat we vanuit bovenaanzicht bekijken (ook wel 'face-on' genaamd in het Engels). Op langbelichte foto's (of in grote telescopen) is de spiraalstructuur van het sterrenstelsel, dat van het type Sc is, zeer duidelijk herkenbaar. De diameter van M74 bedraagt ongeveer 95 000 lichtjaar, wat iets kleiner is dan onze eigen Melkweg. Het sterrenstelsel is eveneens de helderste van een kleine cluster waartoe ook NGC 660, UGC 891, UGC 1176, UGC 1195 en UGCA 20 behoren. Tot nu toe zijn er twee supernovae ontdekt in M74, sn2002ap en sn2003gd. In dit sterrenstelsel bevinden zich ook vrij veel HII gebieden wat erop wijst dat er stervorming plaats vindt.

Sterrenbeeld: Pisces

Pisces

M74 werd in het jaar 1780 ontdekt door Pierre Méchain. De Franse kometenjager Charles Messier voegde het object toe aan zijn lijst op 18 oktober van datzelfde jaar. Lord Rosse was de eerste astronoom die de spiraalstructuur ontdekte in het object. M74 was één van de eerste 'spiraalnevels' die ontdekt werd.

Hoewel M74 een kleine oppervlaktehelderheid heeft, is het sterrenstelsel één van de meer uitdagende Messierobjecten om te bekijken. Op een goede donkere nacht wordt M74 getoond als een wazige vlek, helderder naar het centrum toe. Onder uitstekende omstandigheden is de spiraalstructuur reeds zichtbaar met een 10 cm telescoop. Met zeer grote telescopen (meer dan 40 cm) zijn ook de talrijke nevelcomplexen in de spiraalarmen waarneembaar. M74 staat bekend als één van de moeilijkste objecten om waar te nemen tijdens messiermarathons (alle messierobjecten op één avond proberen waar te nemen). Maar desondanks deze moeilijkheid is M74 toch een zeer geliefd object bij amateur-astronomen en astrofotografen.

Vanop het Kennedy Space Center in Florida wordt de Apollo 11 ruimtecapsule gelanceerd met aan boord de drie astronauten Neil A. Armstrong, Michael Collins en Edwin "Buzz" E. Aldrin, Jr. De Saturn V draagraket brengt de Apollo ruimtecapsule en 'Eagle' Maanlander succesvol in een baan om de Aarde. Op 21 juli 1969 zullen Armstrong en Aldrin als eersten voet op de Maan zetten. Foto: NASA