Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 48 Messier 48 Foto: Siggi Kohlert

M48, gelegen in het sterrenbeeld Hydra, was lange tijd één van de missende objecten in de bekende Messiercatalogus. Waarnemers konden geen object vinden op de coördinaten die Charles Messier had opgeschreven in zijn cataloog. Nu wordt aangenomen dat Messier een fout maakte in de berekening van de hemelcoördinaten en het object dat Messier bekeek de open sterrenhoop NGC 2548 was. Deze open sterrenhoop in het sterrenbeeld Hydra (Waterslang) is een losse verzameling van ongeveer 80 sterren waarvan er 50 helderder zijn dan magnitude 13. De sterrenhoop meet ongeveer 23 lichtjaar in diameter en werd naar schatting 300 miljoen jaar geleden gevormd. .

Sterrenbeeld: Hydra

Hydra

M48 werd op 19 februari 1771 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier. Toen hij het object later in zijn catalogus invulde, gaf hij een verkeerde coördinaat in waardoor de sterrenhoop lange tijd spoorloos was. In 1934 ontdekte Oswald Thomas over welk object Messier het precies had.

M48 is onder goede omstandigheden al met het blote oog zichtbaar. Men neemt de sterrenhoop het best waar met behulp van een binoculair of een telescoop op lage vergroting.

Dit gebeurde vandaag in 1990

Vanop het Xichang Satellite Launch Centre in China wordt voor het eerst een Chang Zheng 2E (CZ-2E) draagraket gelanceerd. Tijdens deze eerste missie wordt de eerste Pakistaanse communicatiesatelliet, Badr-1, in de ruimte gebracht.

NGC 3372 is ongetwijfeld één van de mooiste NGC-objecten en is onder amateur-astronomen ook bekend als de 'Carinanevel'. Deze prachtige, heldere emissienevel is terug te vinden in het sterrenbeeld Carina…