Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 48 Messier 48 Foto: Siggi Kohlert

M48, gelegen in het sterrenbeeld Hydra, was lange tijd één van de missende objecten in de bekende Messiercatalogus. Waarnemers konden geen object vinden op de coördinaten die Charles Messier had opgeschreven in zijn cataloog. Nu wordt aangenomen dat Messier een fout maakte in de berekening van de hemelcoördinaten en het object dat Messier bekeek de open sterrenhoop NGC 2548 was. Deze open sterrenhoop in het sterrenbeeld Hydra (Waterslang) is een losse verzameling van ongeveer 80 sterren waarvan er 50 helderder zijn dan magnitude 13. De sterrenhoop meet ongeveer 23 lichtjaar in diameter en werd naar schatting 300 miljoen jaar geleden gevormd. .

Sterrenbeeld: Hydra

Hydra

M48 werd op 19 februari 1771 ontdekt door de Franse kometenjager Charles Messier. Toen hij het object later in zijn catalogus invulde, gaf hij een verkeerde coördinaat in waardoor de sterrenhoop lange tijd spoorloos was. In 1934 ontdekte Oswald Thomas over welk object Messier het precies had.

M48 is onder goede omstandigheden al met het blote oog zichtbaar. Men neemt de sterrenhoop het best waar met behulp van een binoculair of een telescoop op lage vergroting.

De Apollo 12 Maanlander met aan boord de astronauten Charles "Pete" Conrad Jr. en Alan L. Bean landt in het Oceanus Procellarum gebied nabij de Surveyor 3 ruimtesonde. Gedurende hun verblijf op de Maan voeren de twee astronauten twee Maanwandelingen uit die samen 7 uur en 45 minuten duren. Foto: NASA