Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 58 Messier 58 Foto: Siggi Kohlert

M58 is één van de vier balkspiraalstelsels in de bekende catalogus van de Franse kometenjager Charles Messier. Dit sterrenstelsel is ook lid van de bekene Virgocluster waarin zich tal van sterrenstelsels bevinden. Dit sterrenstelsel bevindt zich op een afstand van ongeveer 62 miljoen lichtjaar en heeft vanaf de Aarde gezien een grootte van 5′,9 × 4′,7. Tot op heden zijn er in M58 twee supernovae ontdekt.

Sterrenbeeld: Virgo

• DEC: 11° 49'

Virgo

M58 werd in het jaar 1779 ontdekt door Charles Messier toen hij op zoek was naar de komeet van dat jaar. In 1850 ontdekte Lord Rosse de spiraalstructuur van het sterrenstelsel.

In een binoculair zijn M58, M59 en M60 mooi in hetzelfde beeldveld te zien. Door kleine telescopen lijkt het sterrenstelsel op de elliptische sterrenstelsels in Virgo. Deze hebben een helder centrum, diffuse halo en zijn ovaalvormig. In kijkers vanaf 10 cm wordt de halo oneffen in helderheid. Enkel in grote telescopen kan de spiraalstructuur worden waargenomen samen met de balkvormige kern.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het Sojoez 19 ruimtevaartuig gelanceerd met aan boord de twee kosmonauten Alexey Leonov en Valeri Kubasov. Zeven uur later wordt vanop het Kennedy Space Center in Florida ook een Apollo ruimtecapsule in de ruimte gebracht met boord de drie astronauten Thomas P. Stafford, Vance D. Brand en Donald K. Slayton. Beide ruimtetuigen zullen zich op 17 juli 1975 in een baan om de Aarde voor het eerst in de geschiedenis aan elkaar vasthechten.

M39, ook gekend als NGC 7092, is een heldere maar schaarse open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Deze cluster telt slechts een 30-tal sterren en staat op een afstand…