Geschreven door  Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 87 Messier 87 Foto: Siggi Kohlert

M87 is een gigantisch elliptisch sterrenstelsel dat deel uit maakt van de bekende Virgocluster. Het sterrenstelsel is van het type E0-E1, zo goed als bolvormig. M87 is waarschijnlijk het grootste sterrenstelsel in het Coma-Virgocluster en ligt op een afstand van ongeveer 60 miljoen lichtjaar. Op deze afstand komt de schijnbare diameter van 7' overeen met 120 000 lichtjaar in werkelijkheid. Dit is minder dan het Andromedasterrenstelsel of onze Melkweg maar doordat het object bijna bolvormig (de Melkweg en M31 zijn spiraalstelsels en hebben dus de vorm van een platte schijf) bevat het enorm veel massa.

Het aantal zonnemassa's van M87 wordt geschat op meer dan 1,2 miljard. Sommigen beweren zelf dat het 2,7 miljard is. Het sterrenstelsel heeft ook tal van kleinere satellietstelsels waaronder: NGC 4476, NGC 4478, NGC 4486A en NGC 4486B. Op langbelichte opnames blijkt dat het object zich verder uitstrekt dan de (schijnbare diameter van de) Maan. Dit betekend dat de halo in werkelijkheid zich over een afstand van meer dan een half miljoen lichtjaar uitstrekt. Een ander merkwaardig fenomeen is een zogenaamde jet. Dit is een stroom van geïoniseerd gas (plasma) weg van de kern van het sterrenstelsel. Deze jet werd in 1918 ontdekt door HD Curtis van het Lick Observatory. Deze stroom van gas strekt zich uit over een afstand van bijna 8 000 lichtjaar en wordt wellicht veroorzaakt door een massief zwart gat in de kern van M87. Er is eveneens een gigantische bolvormige sterrenhoop gevonden dat wellicht een overblijfsel is van een satellietstelsel. In totaal zouden er zo'n 15 000 bolhopen zijn die samen de halo van het sterrenstelsel M87 vormen. M87 staat ook bekend als Virgo A, een sterke radiobron.

Sterrenbeeld: Virgo

Het sterrenstelsel werd op 18 maart 1781 ontdekt door Charles Messier samen met nog zeven andere sterrenstelsel en één bolhoop. Hiermee is dit Messiers succesvolste 'ontdekkingsdag'

Ondanks zijn grootte en helderheid lijkt M87 meer op een bolvormige sterrenhoop waardoor er weinig details waarneembaar zijn met kleine telescopen. Iets interessanter is het sterrenstelsel NGC 4478, van magnitude 11, dat zich niet zo ver bevindt van M87.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Russische Zond 3 ruimtesonde gelanceerd. Zond 3 passeerde de Maan 33 uur na de lancering en de kleinste afstand tot het Maanoppervlak bedroeg 9 220 kilometer. Het ruimtetuig stuurde 28 foto's van het Maanoppervlak naar de Aarde waarvan drie in ultraviolet.

NGC 891 is een klein spiraalvormig sterrenstelsel dat ook gekend is als 'Caldwell 23' en te zien in het sterrenbeeld Andromeda. Dit deep-sky object heeft een helderheid van 11,5. NGC…