Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 57 Messier 57 Foto: Peter Vasey

M57 is ongetwijfeld de bekendste planetaire nevel die elke keer opnieuw wordt waargenomen door zowel beginnende als gevorderde amateur-astronomen. Deze prachtige nevel in het sterrenbeeld Lyra (Lier) is een restant van een zonachtige ster die zo'n 20 000 jaar geleden het leven heeft gelaten. M57 staat ook bekend onder de naam 'Ringnevel' alhoewel de nevel duidelijk ovaal van vorm is.

De Ringnevel, ook gekend als NGC 6720, dijt nog steeds uit aan een tempo van 0,3 boogseconden per halve eeuw. Dit betekend dat bij zijn ontdekking de nevel ruim 2" kleiner was dan nu het geval is. De afstand tot de nevel wordt geschat op 1 400 lichtjaar en de werkelijke diameter op 8 lichtmaand à 1 lichtjaar. Op fotografische opnames of in een telescoop is er een opvallende centrale opening zichtbaar. Dit komt doordat het gas zo heet is dat het voornamelijk UV-straling uitzendt en dus niet zichtbaar is voor het menselijk oog. De verschillende kleuren van de nevel worden veroorzaakt door de verschillende chemische elementen. Helium geeft blauw, zuurstof groen en koolstof rood licht. De centrale ster is een zogeheten 'witte dwerg'. Het overblijfsel van de ster heeft een oppervlaktetemperatuur van 90 000 K. Deze centrale ster licht de omliggende nevel op door de felle UV-straling die ze uitzendt.

Sterrenbeeld: Lyra

Lyra

De astronoom Antoine Darquer ontdekte in het jaar 1779 voor het eerst de ringnevel met zijn 75 mm kijker. De Franse kometenjager Charles Messier observeerde M57 datzelfde jaar nog en beschreef het als "een ronde lichtvlek bestaande uit zeer zwakke sterren". William Herschel was de eerste die de centrale opening waarnam en noemde M57 dan ook "geperforeerd". Zijn zoon, John, beschreef het object als volgt "het centrale deel is gevuld met een nevel, zoals gaas over een hoepel gespannen". Ook Lord Rosse en D'Arrest deden gelijkaardige waarnemingen.

De bekende Ringnevel is zeer eenvoudig op te zoeken. Dit object bevindt zich halverwege tussen de sterren Bèta en Gamma Lyra. Bij een lage vergroting verschijnt dan een wazig, onscherp sterretje in beeld. M57 opzoeken met een binoculair is een heel stuk uitdagender. Indien men een donkere hemel heeft, kan men proberen om dit wazig sterretje in beeld te krijgen. Een veel gebruikt hulpmiddel bij gevorderde amateurs is een OIII-filter. Deze filter verhoogt het contrast van deze planetaire nevel. Men bekijkt eerst het beeld zonder filter, daarna met filter. Bij de tweede stap zijn alle sterren een stuk minder helder geworden, behalve één; de planetaire nevel. Met een kleine telescoop is een middelmatige vergroting reeds genoeg om het ronde schijfje weer te geven. Bij hoge vergrotingen is eveneens de centrale opening zichtbaar. Enkel in zeer grote telescopen is de centrale ster van magnitude 14 te zien.

M57De indrukwekkende planetaire nevel M57 gezien door de Hubble Space Telescope - Foto: NASA / ESA

De Engelse astronoom John Russel Hind ontdekt de planetoïde 8 Flora. Deze planetoïde bevindt zich gemiddeld ongeveer 2,2 astronomische eenheden van de zon en is ongeveer 136×136×113 kilometer groot. Vanaf de Aarde gezien kan deze planetoïde tijdens opposities een magnitude van gemiddeld +8,7 bereiken. Tijdens gunstige opposities, wanneer de planetoïde zich in de buurt van haar perihelium bevindt, kan de helderheid oplopen tot +7,9.

NGC 7789 is open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia van magnitude 6.7. Deze open sterrenhoop is makkelijk in een binoculair te zien als een wazig vlekje. Door de telescoop is…