Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
Messier 85 Messier 85 Foto: Siggi Kohlert

M85 is het meest noordelijke lid uit de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Dit object is een lenticulair sterrenstelsel van het type S0 en lijkt hard op M84. Opvallend is dat M85 enkel uit een oude populatie van gele sterren lijkt te bestaan. De diameter van het object is ongeveer 125 000 lichtjaar. Het sterrenstelsel bevindt zich in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) en bevindt zich op een afstand van 60 miljoen lichtjaar van de Aarde. In 1960 werd in M85 een supernova waargenomen die een helderheid van magnitude 11,7 bereikte.

Sterrenbeeld: Coma Berenices

Coma Berenices

Het M85 sterrenstelsel werd op 4 maart 1781 ontdekt door Pierre Méchain. Zijn goede vriend Charles Messier observeerde M85 voor het eerst op 18 maart van datzelfde jaar. Messier ontdekte die nacht zelf nog negen andere objecten waarvan acht sterrenstelsels in Virgo en één bolhoop in Hercules.

M85 is vlot zichtbaar met een binoculair. In een telescoop toont het sterrenstelsel zich als een nevelvlek met centrale verheldering. Bij lage vergroting is ook NGC 4394, van magnitude 11,2, zichtbaar in hetzelfde beeldveld.

Dit gebeurde vandaag in 1960