Foto: Siggi Kohlert

M85 is het meest noordelijke lid uit de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Dit object is een lenticulair sterrenstelsel van het type S0 en lijkt hard op M84. Opvallend is dat M85 enkel uit een oude populatie van gele sterren lijkt te bestaan. De diameter van het object is ongeveer 125 000 lichtjaar. Het sterrenstelsel bevindt zich in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) en bevindt zich op een afstand van 60 miljoen lichtjaar van de Aarde. In 1960 werd in M85 een supernova waargenomen die een helderheid van magnitude 11,7 bereikte.

Sterrenbeeld: Coma Berenices

Coma Berenices

Het M85 sterrenstelsel werd op 4 maart 1781 ontdekt door Pierre Méchain. Zijn goede vriend Charles Messier observeerde M85 voor het eerst op 18 maart van datzelfde jaar. Messier ontdekte die nacht zelf nog negen andere objecten waarvan acht sterrenstelsels in Virgo en één bolhoop in Hercules.

M85 is vlot zichtbaar met een binoculair. In een telescoop toont het sterrenstelsel zich als een nevelvlek met centrale verheldering. Bij lage vergroting is ook NGC 4394, van magnitude 11,2, zichtbaar in hetzelfde beeldveld.

Dit gebeurde vandaag in 2003

NASA verliest het contact met het Amerikaanse ruimteveer Columbia vijftien minuten voor de verwachte landing op het Kennedy Space Center in Florida. Op ruim zestig kilometer hoogte brak het ruimteveer in delen uiteen waarna brokstukken van het ruimteveer neerkwamen in de Amerikaanse staat Texas. De zeven astronauten aan boord van Columbia komen om het leven en voor het Amerikaanse bemande ruimtevaartprogramma is dit een zware tegenslag. De oorzaak van deze ramp ligt aan het losraken van een stuk isolatieschuim van de externe brandstoftank, 81,7 seconden na de lancering. Dit stuk schuim kwam met een harde klap tegen de voorrand van de vleugel waardoor belangrijke panelen van het hitteschild werden beschadigd.