Foto: Siggi Kohlert

M59 is één van de grotere elliptische sterrenstelsels die deel uitmaken van de bekende 'Virgocluster'. Het stelsel staat op een afstand van ongeveer 60 miljoen lichtjaar van de Aarde en heeft een werkelijke diameter van 90 000 lichtjaar. De onderlinge afstand tussen M59 en zijn naaste buur M60 bedraagt slechts 24'. Hierdoor zijn beide objecten met een binoculair of telescoop met lage vergroting makkelijk samen waar te nemen.

Sterrenbeeld: Virgo

M59 werd op 11 april 1779 ontdekt door de astronoom Johann Gottfried Koehler, samen met M60. Enkele dagen later werd hetzelfde object (onafhankelijk) door Charles Messier herontdekt. Alle twee de astronomen waren destijds op zoek naar de komeet van 1779.

In een binoculair zijn M58, M59 en M60 mooi in hetzelfde beeldveld te zien. Door een telescoop, bij lage vergroting, zijn de twee laatste nog steeds in een beeldveld waarneembaar. In een kleine telescoop ziet men een heldere kern met een zwakke, diffuse halo. In middelmatige en grote telescopen wordt de halo helderder maar zijn er geen extra details waarneembaar.

Dit gebeurde vandaag in 1949

Op het Palomar-observatorium in de Amerikaanse staat Californië wordt in het bijzijn van ondermeer Edwin Powell Hubble de 200-inch Hale Telescope voor het eerst naar de sterren gericht. De hoofdspiegel van deze telescoop heeft een diameter van 5,08 meter waardoor deze telescoop op dat moment tweemaal zo groot was als de Hookertelescoop van het Mount Wilson-observatorium. De revolutionaire Hale telescoop werd genoemd naar de Amerikaanse astronoom George Ellery Hale die de telescoop ontwierp en de bouw ervan leidde. Tot 1976 was dit de grootste telescoop op Aarde. Vandaag de dag wordt deze telescoop nog steeds gebruikt voor astronomisch onderzoek.