Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 59 Messier 59 Foto: Siggi Kohlert

M59 is één van de grotere elliptische sterrenstelsels die deel uitmaken van de bekende 'Virgocluster'. Het stelsel staat op een afstand van ongeveer 60 miljoen lichtjaar van de Aarde en heeft een werkelijke diameter van 90 000 lichtjaar. De onderlinge afstand tussen M59 en zijn naaste buur M60 bedraagt slechts 24'. Hierdoor zijn beide objecten met een binoculair of telescoop met lage vergroting makkelijk samen waar te nemen.

Sterrenbeeld: Virgo

M59 werd op 11 april 1779 ontdekt door de astronoom Johann Gottfried Koehler, samen met M60. Enkele dagen later werd hetzelfde object (onafhankelijk) door Charles Messier herontdekt. Alle twee de astronomen waren destijds op zoek naar de komeet van 1779.

In een binoculair zijn M58, M59 en M60 mooi in hetzelfde beeldveld te zien. Door een telescoop, bij lage vergroting, zijn de twee laatste nog steeds in een beeldveld waarneembaar. In een kleine telescoop ziet men een heldere kern met een zwakke, diffuse halo. In middelmatige en grote telescopen wordt de halo helderder maar zijn er geen extra details waarneembaar.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt NASA's Phoenix Marslander in de ruimte gebracht. Op 25 mei 2008 maakt Phoenix een zachte landing op het Marsoppervlak nabij de bij de noordpoolkap van de planeet. Met behulp van verschillende wetenschappelijke instrumenten aan boord van Phoenix kan men achterhalen dat er op Mars inderdaad water voorkomt in de vorm van ijs onder een dunne laag zand en stof. Foto: NASA