Geschreven door Christophe Bogaert en Sander Vancanneyt
(1 Stem)
Messier 59 Messier 59 Foto: Siggi Kohlert

M59 is één van de grotere elliptische sterrenstelsels die deel uitmaken van de bekende 'Virgocluster'. Het stelsel staat op een afstand van ongeveer 60 miljoen lichtjaar van de Aarde en heeft een werkelijke diameter van 90 000 lichtjaar. De onderlinge afstand tussen M59 en zijn naaste buur M60 bedraagt slechts 24'. Hierdoor zijn beide objecten met een binoculair of telescoop met lage vergroting makkelijk samen waar te nemen.

Sterrenbeeld: Virgo

M59 werd op 11 april 1779 ontdekt door de astronoom Johann Gottfried Koehler, samen met M60. Enkele dagen later werd hetzelfde object (onafhankelijk) door Charles Messier herontdekt. Alle twee de astronomen waren destijds op zoek naar de komeet van 1779.

In een binoculair zijn M58, M59 en M60 mooi in hetzelfde beeldveld te zien. Door een telescoop, bij lage vergroting, zijn de twee laatste nog steeds in een beeldveld waarneembaar. In een kleine telescoop ziet men een heldere kern met een zwakke, diffuse halo. In middelmatige en grote telescopen wordt de halo helderder maar zijn er geen extra details waarneembaar.

Dit gebeurde vandaag in 1908

De Britse astronoom Philibert Jacques Melotte ontdekt een maan rond de planeet Jupiter die we vandaag de dag kennen als Pasiphaë. Deze maan zou een diameter hebben van ongeveer 58 kilometer en werd in 1975 genoemd naar Pasiphae uit de Griekse mythologie, de moeder van de Minotaurus. Omdat de maan vanaf de Aarde is ontdekt met behulp van sterke telescopen en de maan nooit is onderzocht door een ruimtesonde is er weinig over bekend.

NGC 7293 is een prachtige planetaire nevel in het sterrenbeeld Aquarius (Waterman) van magnitude 7.3. Deze planetaire nevel is ook bekend onder de namen 'Helixnevel' en 'Eye of God' en…